Sökning: "deafblindness"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet deafblindness.
1. Synpedagogers erfarenheter av attintroducera och träna orientering ochförflyttning med personer som hardövblindhet : En kvalitativ intervjustudie.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund. Personer med dövblindhet behöver kunna förflytta sig självständigt för att kunnadelta i önskad kontext. Introducering och träning av orientering och förflyttning (O&F)behöver ges för att det ska vara möjligt. LÄS MER
2. Ledsagarservice - en bortglömd insats? : Särskilt om synskadades och dövblindas rätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda vilken rätt till ledsagarservice synskadade samt dövblinda har i Sverige enligt gällande rätt. Den rättsdogmatiska metoden har använts för att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar, vilket innebär att lagtext, förarbeten, doktrin och rättspraxis har undersökts. LÄS MER
3. Att leva med kombinerad syn- och hörselnedsättning - vad spelar hörseln för roll?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Personer med Usher typ 2 har medfödd hörselnedsättning och progredierande synnedsättning som oftast debuterar i ungdomsåren. Tidigare studier har visat att informationsinhämtning, kommunikation, orientering och förflyttning samt det psykosociala måendet påverkas hos personer som lever med kombinerad syn- och hörselnedsättning. LÄS MER
4. Vibraesthetics of Music : The design of BEATHOVEN: a haptic device for enjoying music through vibrotactile sensations
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : The project has the purpose of designing and developing a wearable haptic device for experiencing music through tactile vibrations on the body, and the result is the product concept BEATHOVEN and a completely new way of experiencing music. Music is powerful, it touches our soul and gives form to our emotions. LÄS MER
5. Feeling Connected – Supporting remote non-verbal communication for infants born with Deafblindness
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : The purpose of this design project is to propose qualities in communication that could be considered when developing an assistive communication device for infants with Deafblindness in order to make the infant feel connected to the context and for the caregiver to feel connected to the infant, without having physical contact.In order to investigate the problem definition, What qualities could a device have that supports remote interpersonal non-verbal communication? and the two sub-questions: How can the device instill a sense of security, safety and support? and: How can an infant with Deafblindness sense communication?, human-centred design methods were used through a double diamond process. LÄS MER