Sökning: "deafblindness"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet deafblindness.

  1. 1. Synpedagogers erfarenheter av attintroducera och träna orientering ochförflyttning med personer som hardövblindhet : En kvalitativ intervjustudie.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emy Hurtig; [2023]
    Nyckelord :dual sensory loss; deafblindness; orientation and mobility; participation; communication.; Kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; orientering och förflyttning; delaktighet; kommunikation.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Personer med dövblindhet behöver kunna förflytta sig självständigt för att kunnadelta i önskad kontext. Introducering och träning av orientering och förflyttning (O&F)behöver ges för att det ska vara möjligt. LÄS MER

  2. 2. Ledsagarservice - en bortglömd insats? : Särskilt om synskadades och dövblindas rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ebba Wikström; [2022]
    Nyckelord :Ledsagarservice; LSS; dövblindhet; synskada; SoL;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda vilken rätt till ledsagarservice synskadade samt dövblinda har i Sverige enligt gällande rätt. Den rättsdogmatiska metoden har använts för att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar, vilket innebär att lagtext, förarbeten, doktrin och rättspraxis har undersökts. LÄS MER

  3. 3. Att leva med kombinerad syn- och hörselnedsättning - vad spelar hörseln för roll?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jenny Widmark; [2021-10-01]
    Nyckelord :kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; hörapparater; hörhjälpmedel; synhjälpmedel; information- och kommunikationsteknik; information; kommunikation; orientering och förflyttning; dual sensory loss; deafblindness; hearing aids; assistive listening devices; assistive vision devices; information- and communication technology; information; communication; orientation and mobility;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med Usher typ 2 har medfödd hörselnedsättning och progredierande synnedsättning som oftast debuterar i ungdomsåren. Tidigare studier har visat att informationsinhämtning, kommunikation, orientering och förflyttning samt det psykosociala måendet påverkas hos personer som lever med kombinerad syn- och hörselnedsättning. LÄS MER

  4. 4. Vibraesthetics of Music : The design of BEATHOVEN: a haptic device for enjoying music through vibrotactile sensations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Adam Mattsson; Martin Åhlén; [2021]
    Nyckelord :Vibraesthetics; Haptics; Music; Vibrotactile Experience; Product Design; Industrial Design Engineering; Human-Centered Design; Design-Driven Innovation; Artistic Research; Inclusive Design; Vibroestetik; Haptik; Musik; Vibrotaktila upplevelser; Produktdesign; Teknisk design; Människocentrerad design; Design-driven innovation; Estetiskt utforskande; Inkluderande design.;

    Sammanfattning : The project has the purpose of designing and developing a wearable haptic device for experiencing music through tactile vibrations on the body, and the result is the product concept BEATHOVEN and a completely new way of experiencing music.  Music is powerful, it touches our soul and gives form to our emotions. LÄS MER

  5. 5. Feeling Connected – Supporting remote non-verbal communication for infants born with Deafblindness

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Alexandra Veskoukis; [2020]
    Nyckelord :Interaction design; Assistive communication; Non-verbal communication; Haptic communication; Deafblindness; Autonomy;

    Sammanfattning : The purpose of this design project is to propose qualities in communication that could be considered when developing an assistive communication device for infants with Deafblindness in order to make the infant feel connected to the context and for the caregiver to feel connected to the infant, without having physical contact.In order to investigate the problem definition, What qualities could a device have that supports remote interpersonal non-verbal communication? and the two sub-questions: How can the device instill a sense of security, safety and support? and: How can an infant with Deafblindness sense communication?, human-centred design methods were used through a double diamond process. LÄS MER