Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER
2. Upplevelsen av diskriminering på arbetsmarknaden hos personer med hörselskada/dövhet – en enkätundersökning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Hörselnedsättning är ett globalt växande problem och räknas som en vanlig funktionsnedsättning både i Sverige och västvärlden. Döva/hörselskadade ofta möter hinder för kommunikation och delaktighet i sitt dagliga liv. LÄS MER
3. Psykisk hälsa hos unga vuxna med och utan cochleaimplantat : En pilotstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : Hörseln är en viktig förutsättning för utveckling av talat språk och kan därigenom påverka den psykiska hälsan. Vid medfödd eller tidigt förvärvad dövhet eller grav hörselnedsättning kan ett cochleaimplantat (CI) opereras in för att underlätta ljud- och taluppfattning. LÄS MER
4. Röstkvalitet och prosodiska aspekter hos postlingualt döva vuxna med cochleaimplantat
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka om det fanns någon skillnad i röstkvalitet och vissa prosodiska aspekter hos en grupp postlingualt döva vuxna med cochleaimplantat jämfört med en normalhörande kontrollgrupp. Studien innefattade totalt 42 deltagare, som var jämnt fördelade i en experimentgrupp och en matchad kontrollgrupp. LÄS MER
5. Att stå upp för sin rätt– är det värt det? : En intervjustudie med elever som har dövhet eller hörselnedsättning om self-advocacy i övergången till gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om under vilka omständigheter elever med dövhet eller hörselnedsättning (d/hns) utövar self-advocacy i övergången från högstadiet till gymnasiet. Self-advocacy innebär att individen står upp för sina behov och påverkar sin omgivning för att få likvärdiga förutsättningar till delaktighet. LÄS MER