Sökning: "debatt för läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden debatt för läxor.

  1. 1. Vad, hur och varför? : En intervjustudie om läxors funktion i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Darivan Selim; Madeleine Åhlström Eriksson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; sociokulturellt perspektiv; lågstadielärare; kvalitativa intervjuer; förhållningssätt; läxor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera lågstadielärares inställning till och användning av läxor, då läxor inte uppmanas till att användas i lågstadiet i styrdokumentet Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Syftet besvaras med tre forskningsfrågor, vilka är: • Vilka för- och nackdelar presenterar lärarna med att använda läxor i lågstadiet?• Vad tar lärarna utgångspunkt i vid utformningen av läxor?• Hur förhåller sig lärarna till olika utomstående faktorer som kan påverka elevernas möjlighet till att inhämta kunskap genom läxor? Det råder en pågående debatt i samhället om läxors att vara eller inte vara i lågstadiet, det förekommer nämligen skilda meningar om läxors funktion och nytta bland lärare, politiker och forskare, både på lokal och nationell nivå. LÄS MER

  2. 2. Matematikläxor : Något för alla?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Timmie Löfgren; [2016]
    Nyckelord :Matematikläxa; Repetition; Lågpresterande och högpresterande elever;

    Sammanfattning : Hemläxor är ett vanligt förekommande pedagogiskt verktyg i skolans värld. Det finns fleraanledningar till varför lärare väljer att arbeta med hemläxor som en förlängning av skolan. LÄS MER

  3. 3. Matematikläxor i årskurs 1-4 : 16 lärares beskrivningar av matematikläxor i årskurs 1-4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Matematikläxor; grundskolan; årskurs 1-4;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares beskrivningar av matematikläxor i grundskolan i årskurs 1-4. Dagens mediala debatt om läxor och rapporter om sjunkande matematikresultat har inverkat på valet av ämne till denna studie. Egna erfarenheter av läxor som förälder såväl som VFU-student har också bidragit. LÄS MER

  4. 4. Är läxan en kvarhållen tradition eller en medveten undervisningsmetod? : En kvalitativ studie om lärares syfte kring läxor i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Anna Bolmgren; Louise Andersson Ekegren; [2015]
    Nyckelord :Matematikläxa; läxa; matematikundervisning; lärare; matematik;

    Sammanfattning : Skolan är ett omdebatterat ämne i samhället och i massmedia. Under de senaste åren har en av de mest diskuterade frågorna i denna debatt varit läxornas vara eller icke vara. Då det inte finns krav på att läxan ska vara en del av elevens undervisning handlar debatten om huruvida den ska vara en del av undervisningen eller ej. LÄS MER

  5. 5. Den problematiska läxan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Henriksson; [2015]
    Nyckelord :Läxor; attityd; kvalitativ; intervjumetod;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie är att undersöka yrkesverksamma svensklärares användning av och attityder till läxan i grundskolans senare år. En semistrukturerad intervjumetod, inom den kvalitativa forskningsinriktningen, används för detta ändamål. Intervjuer gjordes med fem yrkesverksamma lärare i svenska i grundskolans senare år. LÄS MER