Sökning: "debatt i skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden debatt i skönlitteratur.

  1. 1. Att införa eller inte införa en svensk litterär kanon? : En litteraturstudie om ett eventuellt införande av en litterär kanon i svenskämnet för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Rehnberg; Kristina Ragnar; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Svenskundervisning; Litteraturundervisning; Kanon; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Det finns en pågående politisk debatt om Sverige ska införa en litterär lista, och/eller en säkerställd kanon i den svenska läroplanen. De nuvarande regeringspartierna med Sverigedemokraterna som stöd, har tagit fram Tidöavtalet 2022 som omfattar ett flertal ändringar i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  3. 3. "Skönlitteratur är hittepå" : En litteratursociologisk analys av en debatt om skönlitteratur 2016

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Emmy Jansson; [2017]
    Nyckelord :skönlitteratur; debatt; litteratursociologi; läsning; skola; facklitteratur; Dagens nyheter;

    Sammanfattning : Skönlitteratur är mycket omdiskuterat i dagens samhälle, och i juli 2016 pågick en debatt om huruvida skönlitterär läsning är nödvändig i skolan för att höja de svenska Pisa-resultaten. Den här uppsatsen ämnar att ta reda på varför skönlitteratur är så omdiskuterat, genom att göra en litteratursociologisk analys av argumenten för och emot skönlitterär läsning i skolan. LÄS MER

  4. 4. En icke-debatt : Vuxnas läsande och vikten av skönlitteratur i BBL

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Arvid Grahn; [2016]
    Nyckelord :Information Studies; ALM; Master’s thesis; Public libraries; Literature; Reading; Discourse; Discourse analysis; Biblioteks- och informationsvetenskap; ABM; masteruppsats; folkbibliotek; skönlitteratur; läsning; diskurs; diskursanalys; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Over the last few years there has been considerable debate about the reading habits of Swedish children and teenagers in both library journals and the mainstream press. This debate has been sparked by the alarm caused by reports on comparatively poor language skills and poor school results among kids in elementary school. LÄS MER

  5. 5. Ingen kommer undan politiken - en studie i politikens praktik

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Maj-Inger Klingvall; [2015]
    Nyckelord :Praxis; verktyg; dator; kunnande; politik; makt; förhandling; samtal; debatt; omdöme; fantasi; känsla; intuition;

    Sammanfattning : Jag har skrivit en essä om det politiska "hantverket". Om att utveckla en yrkesroll i en praxis. Jag använder mig av egna exempel och speglar dem mot det forskningsområdet hittills har producerat av vetande, filtrerar det genom konst, litteratur och filosofi i försöket att synliggöra ett oformulerbart kunnande. LÄS MER