Sökning: "decentralisering i förskolan"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden decentralisering i förskolan.
1. "En bild säger mer än hundra ord” : Möjligheter och begränsningar med kameror vid uppdraget med dokumentation och GDPR i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om införandet av GDPR i förskolan i förhållande till uppdraget att dokumentera barns lärande och utveckling med hjälp av fotografering utifrån pedagogers perspektiv, genom att studera vilka möjligheter och begränsningar det kan förstås som att det finns med att dokumentera barns lärande med fotografier efter införandet av GDPR-lagen. Pedagogers uppdrag med dokumentation är mångfacetterat, således har foton blivit en vanligt förekommande metod för att dokumentera barns lärande och utveckling. LÄS MER
2. Riktade statsbidrag - Ansvarsfördelning mellan Skolverket och kommun
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Statens skolverk har på uppdrag av regeringen utformat, ett riktat statsbidrag för insatser som syftar till att minska barngruppernas storlek i förskolan som kommunala huvudmännen kan söka. Bidragen används av staten som ett direkt styrmedel över huvudmännen då de kan påverka och förverkliga regeringens politik. LÄS MER
3. Specialpedagogens roll och specialpedagogiska åtgärder, inom förskolan, i en decentraliserad kommun
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Andersson, Madelene (2007). Specialpedagogens roll och specialpedagogiska åtgärder, inom förskolan, i en decentraliserad kommun. (The assignment of an educationalist for special needs education and special needs measures, within pre-school, in a decentralised municipality. LÄS MER
4. Pedagogiskt ledarskap i förskolan - i en integrerad organisation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Bakgrund: Sen skolans decentralisering då man har övergått från detaljstyrning till målstyrning, har också i många fall förskola och skola integrerats i en och samma organisation. Det innebär att rektor som chef därmed också är pedagogisk ledare för förskoleverksamheten. LÄS MER