Sökning: "deceptive design"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden deceptive design.

  1. 1. Dark Patterns : Den sura sidan av Candy Crush Saga

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tilde Fredell; Matilda Haneling; [2023]
    Nyckelord :dark patterns; deceptive patterns; Candy Crush Saga; casual games; mobilspel; användargränssnitt;

    Sammanfattning : Many mobile games use a user interface designed to get their players to spend more time, money or social engagement within their application. This is done by deliberately misleading or otherwise confusing the user by, for example, making the player lose track of time when playing or by giving rewards to players who spend money or invite their friends into the game. LÄS MER

  2. 2. Sustainablility message appeals and deception in cleaning products : A study on trust of Emotional vs Rational sustainability appeals

    Master-uppsats,

    Författare :Alice Sbrogio; Kristian Shamon; [2023]
    Nyckelord :sustainability; advertisement; laundry detergents; deception; trust; purchase intention; rational appeal; emotional appeal;

    Sammanfattning : In an increasingly environmentally conscious world, the creation of sustainable communication and marketing becomes crucial. Generally, young consumers are environmentally conscious and seek sustainable products while remaining wary of greenwashing and deceptive claims. LÄS MER

  3. 3. Dark Patterns i streamingtjänster : Undersöker manipulativ design i streamingtjänsternas användargränssnitt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Wilmer Hallin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video Streaming Platforms; Deceptive Design; Online Manipulation; Mörka mönster; videoströmningsplattformar; manipulerande design;

    Sammanfattning : Vad händer när en produkt eller tjänst försämrar konsumentens välmående och förtjänsterna ökar ju mer detta sker? Ett etiskt dilemma har uppstått inom digitala plattformar, däribland videoströmningsplattformar (VSP), på grund av detta. En genomgående trend för VSP:ar men också inom e-handeln och mobilappar har visat sig vara nyttjandet av manipulativ design i användargränssnittet, så kallade mörka mönster (eng. LÄS MER

  4. 4. Comparative Analysis of Language Models: hallucinations in ChatGPT : Prompt Study

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Elias Hanna; Alija Levic; [2023]
    Nyckelord :Large Language Models; Hallucinations; ChatGPT; Stora Språkmodeller; Hallucinationer; ChatGPT;

    Sammanfattning : This thesis looks at the percentage of hallucinations in two large language models (LLM), ChatGPT 3.5 and ChatGPT 4 output for a set of prompts. This work was motivated by two factors: the release of ChatGPT 4 and its parent company OpenAI, claiming it to be much more potent than its predecessor ChatGPT 3. LÄS MER

  5. 5. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER