Sökning: "decimala talsystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden decimala talsystemet.

  1. 1. Elevers Förståelse Av Platsvärde : En systematisk litteraturstudie om kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för att förstå platsvärde i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Mansikkala; Amanda Axelsson; [2022]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; matematikundervisning; platsvärde; kritiska aspekter; gynnsamma faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för förståelsen av platsvärde hos elever i de tidiga skolåren. Datainsamlingen skedde genom sökning i databaserna ERIC, Scopus och Unisearch samt genom manuell sökning. Sammanlagt analyserades och sammanfattades 10 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  2. 2. Kritiska aspekter vid lärandet av decimala talsystemet : En läromedelsanalys i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thorstina Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Decimal number system; mathematics; place value; variation theory; workbooks; Decimala talsystemet; platsvärde; matematik; läromedel; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla ett ramverk för analys av variationsmönster som förekommer inom decimala talsystemet i matematikläromedel, för att därefter gå över till att använda detta ramverk för analys av hur tre vanligt förekommande läromedel i Sverige behandlar det decimala talsystemet i årskurs 3. Studien utgår därmed från följande frågeställning: Hur kan kritiska aspekter inom området decimala talsystemet, som framkommer i tidigare forskning, användas för läromedelsanalys? På vilka sätt behandlar det tre utvalda läromedlen för årskurs 3 de kritiska aspekterna i det decimala talsystemet? Studiens fokus är det matematiska innehåll som eleven möter i läroboken vid inlärning av det decimala talsystemet och den variation som finns i de kritiska aspekterna som forskningen visar på. LÄS MER

  3. 3. ”Noll-komma-tio är ju mycket större än noll-komma-nio!” : En kvalitativ studie om kritiska aspekter av tal i decimalform för elever i årskurserna 4–5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Jesper Larsson; [2021]
    Nyckelord :numbers in decimal form; critical aspects; the variation theory; place value; misconceptions; tal i decimalform; decimaltal; variationsteorin; kritiska aspekter; decimala talsystemet;

    Sammanfattning : I årskurserna 4–6 ska eleverna genomgå en progression att lära sig hur rationella tal och tal i decimalform är uppbyggda. Forskning har visat att det kan uppstå flera svårigheter och missuppfattningar kring området, bland annat veta siffrors olika platsvärde. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om elevers kunskaper av tal i decimalform : A Qualitative Study Of Students' Knowledge Of Numbers In Decimal Form

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ronak Parmar; [2021]
    Nyckelord :Comprehension; Decimal number system; Education; Decimal numbers; Place-value; Decimala talsystemet; Förståelse; Platsvärde; Decimaltal; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att erhålla en djupare förståelse av elevers kunskaper om det decimala talsystemet. Frågeställningen som undersöks är; vilka olika tillvägagångsätt kan identifieras när eleverna beskriver hur de har löst operationer som behandlar det decimala talsystemet? Den här studien har använt sig av en kvalitativ innehållsanalys, där elevernas olika tillvägagångsätt att lösa uppgifter har analyserats. LÄS MER

  5. 5. Platsvärde i det decimala talsystemet : en litteraturstudie om hur platsvärde förhåller sig till addition och hur undervisning kan genomföras kring det decimala talsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronak Parmar; Jesper Larsson; [2020]
    Nyckelord :Addition; det decimala talsystemet; konkret material; matematikundervisning; platsvärde;

    Sammanfattning : Vid beräkning i addition krävs kunskap att tolka siffrors positioner och värden i tal. Kunskaper om det decimala talsystemets struktur och platsvärde är grundläggande för att kunna göra beräkningar i addition. LÄS MER