Sökning: "decimalform"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet decimalform.

  1. 1. Vilket tal är störst: 0,9 eller 0,47? : En litteraturstudie om alternativa undervisningsmetoder för elever med missuppfattningar kring decimaltal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vilma Petersson; Adina Öberg; [2023]
    Nyckelord :Decimaltal; missuppfattningar; matematikundervisning; arbetsformer; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar forskning om mellanstadieelevers missuppfattningar inom decimaltal och olika arbetsformer som undervisningen kan inkludera. Tal i decimalform tillhör talmängden rationella tal och beskrivs vara utmanande att undervisa om. Detta trots att decimaltalen utgör en naturlig del i olika vardagliga kontexter. LÄS MER

  2. 2. Femteklasselevers svårigheter med tal i decimalform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aida Shaban; [2023]
    Nyckelord :Decimaltal; rationella tal; positionssystemet; tallinje; tal i bråkform; tal i procentform;

    Sammanfattning : Vetenskapliga studier visar att tal i decimalform är ett av dem mest komplicerade matematikområdena som båda elever och lerare upplever. Forskare hävdar att dessa felaktiga uppfattningar påverkar elever fram till gymnasienivån eller till och med högskolenivån. LÄS MER

  3. 3. Elevers begreppsbilder av procent : Årskurs 8 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Susy Caraza; [2022]
    Nyckelord :Begreppsbilder; procent; analytiskt ramverk; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att identifiera elevers begreppsbilder av procent för att bättre förstå hur eleverna resonerade om procent. Att lära sig använda och tolka procent är en viktig del av att kunna uttrycka sig, det gäller både elever och vuxna i samhället. Elever kommer i kontakt med begreppet procent och dess innehåll i skolan. LÄS MER

  4. 4. Att representera tal i decimalform : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare undervisar för att elever ska skapa förståelse för tal i decimalform genom olika representationsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joshua Schultheiss; [2021]
    Nyckelord :tal i decimalform; representationsformer; representationer; matematikundervisning; lärare; förståelse;

    Sammanfattning : I kursplanen för matematik beskrivs att elever ska ges förutsättningar att tolka vardagliga och matematiska situationer genom att använda matematiska uttrycksformer. Begreppet uttrycksformer likställs i den här studien med representationsformer. LÄS MER

  5. 5. Elevers olika uppfattningar av tal i decimalform i en svensk kontext. : -  En studie som bygger på kategorisering av elevers uppfattningar framtagen av tidigare forskning inom det matematikdidaktiska forskningsfältet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Sandin; [2021]
    Nyckelord :decimal numbers; whole number rule; fraction rule; zero rule; order decimal numbers; tal i decimalform; heltalsregeln; bråkregeln; nollregeln; storleksordna decimaltal;

    Sammanfattning : I denna studie har tidigare internationell forskning inom området tal i decimalform undersökts i en svensk kontext. I den matematikdidaktiska forskningen har ett teoretiskt ramverk för elevers olika uppfattningar av tal i decimalform tagits fram. LÄS MER