Sökning: "deduktiv innehållsanalys"

Visar resultat 11 - 15 av 286 uppsatser innehållade orden deduktiv innehållsanalys.

  1. 11. Upplevelser av att leva med diabetesnefropati - En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för medicinska vetenskaper

    Författare :Lotten Nilsson Öst; Blessing Ngozi Oziegbe; [2023]
    Nyckelord :Diabetic nephropathy; Patients experience; Content analysis; diabetes nurse; qualitative method.; Diabetesnefropati; Patienters upplevelse; Innehållsanalys; diabetessjuksköterska; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Abstract                                                                               Bakgrund: Både nationellt och internationellt är diabetesnefropati den vanligast bakomliggande orsaken till njursvikt, och svarar för ca en fjärdedel av den njursvikt som leder till dialysbehandling och njurtransplantation. Det kan drabba unga och äldre personer med både typ 1-diabetes och typ 2-diabetes. LÄS MER

  2. 12. Värdeupplevelser av fysisk aktivitet i grupp hos unga vuxna och dess påverkan på psykisk ohälsa.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elin Max-Johansen; Rasmus Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Värdeupplevelser; psykisk ohälsa; fysisk aktivitet; unga vuxna; fysisk aktivitet på recept; ValMO.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är idag ett växande problem hos unga vuxna och det finns behov av ytterligare interventioner. Fysisk aktivitet i grupp samt fysisk aktivitet på recept har enligt tidigare studier visat goda effekter på den upplevda hälsan. LÄS MER

  3. 13. Organisationskultur inom Handelsbanken och Swedbank. : En studie om organisationskultur och hur den påverkar motivationen hos de anställda inom dessa banker.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anton Eriksson; Jonathan Olsson; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; Leadership; Motivation to work; Centralization and Decentralization.; Organisationskultur; Ledarskap; Motivation till arbete; Centralisering och Decentralisering.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur organisationskulturen ser ut inom Handelsbanken och Swedbank och att ta reda på hur detta i sin tur påverkar de anställda på dessa två banker. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsdesign där data insamlades genom åtta semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Distriktssköterskors erfarenhet av symtombild och behandlingsbehov hos individer med RLS-associerade symtom vid telefonrådgivning inom primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Camilla Strömberg; Alexandra Säwén; [2023]
    Nyckelord :augmentation; communication; diagnosis; prevalence; primary care nursing; Restless legs syndrome; augmentation; diagnos; kommunikation; omvårdnad inom primärvård; prevalens; Restless legs syndrome;

    Sammanfattning : Bakgrund: Restless legs syndrome (RLS) är en vanligt förekommande, underdiagnostiserad neurologisk sjukdom som orsakar lidande hos individen. Distriktssköterskor i telefonrådgivning utgör ofta första patiententkontakten med primärvården. LÄS MER

  5. 15. Konsumenters upplevda servicekvalité på svenska nöjesparker : Medförde pandemin nöjdare kunder?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Patrik Burman; Theres Gauffin; [2023]
    Nyckelord :Service quality; customer satisfaction; amusement parks; COVID-19; Servicekvalité; kundnöjdhet; nöjesparker; COVID-19;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters upplevda servicekvalité på svenska nöjesparker – Medförde pandemin nöjdare kunder? Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Patrik Burman och Theres Gauffin Handledare: Peter Ek Datum: 2023 – juni Syfte: År 2020 stängde alla nöjesparker i Sverige för att minska risken för smittspridning av COVID-19. Studiens syfte är att analysera och jämföra den upplevda servicekvalitén vid införande av restriktioner för att minska smittspridningen av COVID-19 på nöjesparker i Sverige. LÄS MER