Sökning: "definiera kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden definiera kultur.

  1. 1. Trumans komplexa verktygslåda - hur berättarnivåer och subtext påverkar kommunikationen av narrativ i filmmanus : En undersökning av komplexitet genom Niccols filmmanus The Truman Show (1998)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Nåhdin; Desirée Philipson; [2024]
    Nyckelord :Komplexitet; berättarnivåer; berättarperspektiv; narrativteori; subtext; The Truman Show; dialog; pragmatik; filmmanus; tematik;

    Sammanfattning : Filmmanus är begränsade till sitt format, vilket skapar utmaningar för manusförfattare att anpassa texten efter tekniska beskrivningar inför den potentiella filmen och samtidigt lyckas förmedla komplexa narrativ som kan engagera läsare. Samtidigt är det just komplexa narrativ som inte bara vinner priser utan även skapar stort engagemang. LÄS MER

  2. 2. Så här sjöar och sånt där, eller räknas det som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning utifrån elevers perspektiv på friluftsliv

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hampus Henricsson; Ludde Minton; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar friluftslivet som fenomen samtkunskapsämne i skolan. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som påverkar dessa uppfattningar och elevers relation till friluftslivet. LÄS MER

  3. 3. ”De tysta kommunikationerna behöver betyda lika mycket som det som skriks i örat på en av någon som är tre” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Heikkinen; Linda Holgersson; [2024]
    Nyckelord :de yngsta barnen; förskola; förskollärare; reellt inflytande; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen ur ett förskollärarperspektiv. Studien genomfördes genom semistrukturerade och analyserades ur ett relationellt och punktuellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning - Ja, men hur får vi till det? : En intervjustudie med grundskollärare utifrån en specialpedagogisk infallsvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanja Sandström; Lina Ullerstam; [2023]
    Nyckelord :fokusgruppsamtal; gemenskap; gemenskapsorienterad inkludering; inkludering; samarbete;

    Sammanfattning : För att alla elever ska känna sig delaktiga i skolan behöver undervisningen vara inkluderande. Syftet med studien var att, genom fokusgruppsamtal, undersöka hur några lärare berättar om sitt arbete med inkluderande undervisning, och hur undervisningen skulle kunna utvecklas mot en gemenskapsorienterad inkludering. LÄS MER

  5. 5. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER