Sökning: "definiera makt"
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden definiera makt.
1. Vårda eller fängsla? : En diskursanalytisk studie av statens syn på ungdomsbrottslighet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen syftar till att förstå hur statens syn ungdomsbrottslighet har utvecklats över tid, genom att analysera tre statliga utredningar. Genom att studera dessa utredningar vill uppsatsen primärt studera hur staten har diskuterat olika påföljder för unga lagöverträdare, det vill säga hur staten ser på vård och fängelse. LÄS MER
2. Fotboll, ett lärande för livet, eller?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att definiera vilka diskurser som framträder i lärare i fritidshemmets utsagor om fotbollsspelande på fritidshem och att identifiera diskursiva mönster i deras språkliga uttryck. Genom vår studie hoppas vi bidra med antingen nya eller lite mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om fotboll. LÄS MER
3. Medhörning vid barnförhör Upplevelser ur ett socialsekreterarperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på socialsekreterares upplevelse av samverkan i form av medhörning vid barnförhör med barn som misstänks varit utsatta för brott. Empirin samlades in genom kvalitativa intervjuer med sex stycken socialsekreterare som hade anställning inom barn och familj i Storgöteborg. LÄS MER
4. "Hela stadsdelen måste rivas" - Politikers (re)produktion av segregation i Göteborg
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att analysera hur politiker beskriver Göteborgs problem med segregation på ett sätt som kan producera och reproducera maktstrukturer. Undersökningen har en socialkonstruktivistisk ansats och utför en tematisk innehållsanalys på artiklar skrivna av politiker om Göteborgs segregation. LÄS MER
5. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER