Sökning: "definition av centrala begrepp"

Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden definition av centrala begrepp.

  1. 6. Hållbar LIS planering? : en fallstudie om olika föreställningar hur LIS skapar hållbar landsbygdsutveckling

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Hanna Maleus Larsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhällsplaneringen fokuserar alltmer på hållbarhet och försöker skapa en hållbar utveckling i samhället. Planeringen har länge centraliserats kring hur främst städerna ska utvecklas hållbart vilket har medfört att en planering för landsbygdsutveckling har förbisetts. LÄS MER

  2. 7. Socialt hållbar stadsutveckling : Strategier för att stärka den sociala hållbarheten i svensk kommunal planering

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Peter Nyström; [2021]
    Nyckelord :social sustainability; urban development; social cohesion; municipal planning; citizen participation; social hållbarhet; stadsutveckling; social sammanhållning; kommunal planering; medborgardeltagande;

    Sammanfattning : I planerings - och stadbyggnadssammanhang har social hållbarhet i dagsläget med en samhällsutveckling som karaktäriseras av tilltagande värdepluralism och polarisering allt mer kommit att betraktas som en viktig faktor för samhällets förmåga att hantera intressekonflikter mellan olika grupper och intressen. Forskningen avseende social hållbarhet visar dock genomgående att det saknas en allmänt erkänd definition av vad social hållbarhet är vilket hämmar det praktiska arbetet med att stärka den sociala hållbarheten i stadsplaneringen. LÄS MER

  3. 8. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER

  4. 9. Elevers upplevelser av elevinflytande och delaktighet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Sjöstedt; Martin Wikström; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; delaktighet; fritidshem; Fria aktiviteter; Planerade aktiviteter; Skola;

    Sammanfattning : Vi ser en brist i upplevelser av elevinflytande och delaktighet i fritidsverksamheten ur elevers synvinkel. Vi upplever även att det finns en möjlig brist i samarbete mellan fritidspersonal och elever. Relevant forskning påpekar även att det saknas forskning kring elevers upplevelse av deras inflytande och delaktighet i fritids. LÄS MER

  5. 10. Värdegrundsbaserad undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cajsa Göransson Blixt; Yohanna Jacobsson; [2020]
    Nyckelord :förhållningssätt; gymnasieskola; svenskämnet; värdegrund; värdegrundsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Ett problem som fanns som bakgrund till denna studie var att det i tidigare studier fanns tolkningsskillnader hos olika lärare gällande värdegrunden, vilket kunde resultera i att den värdegrundsbaserade undervisningen varierade. I koppling till detta blev syftet med det här examensarbetet att beskriva och analysera fyra svensklärares förhållningssätt till värdegrunden så som den är beskriven under rubriken Definition av centrala begrepp, samt att redogöra för de metoder som svensklärarna säger att de använder sig av för en värdegrundsbaserad undervisning. LÄS MER