Sökning: "definition sociokulturell"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden definition sociokulturell.
1. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER
2. Inkludering vid läs - och skrivsvårigheter : Gymnasielärares förståelse, förhållningssätt och strategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka och på så vis öka kunskapen om hur begreppet inkludering förstås av gymnasielärare i svenska som undervisar elever med läs- och skrivsvårigheter som går i vanliga klasser. Vidare syftade studien till att öka kunskapen kring hur förhållningssätten till undervisning av elever med läs- och skrivsvårigheter ser ut bland gymnasielärare i svenska, samt vilka olika strategier som används av lärarna i undervisningen. LÄS MER
3. "Det barn ofta säger är, du får inte vara med på mitt kalas, eller tittar bort istället för att svara" : Hur förskollärare definierar och arbetar med kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur förskollärare i förskolan definierar och arbetar med kränkande behandling mellan barnen. I studien har kvalitativa intervjuer använts som metod för att få svar på hur förskollärare definierar kränkande behandling, vilka strategier som använts när kränkningssituationer uppstår och hur förskollärare arbetar för att motverka och förhindra att kränkningar sker mellan barnen i förskolan. LÄS MER
4. Faktorer för en inkluderande undervisning i matematik En kvalitativ studie av elevers upplevelse av matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Hansson, Håkan (2019). Faktorer för en inkluderande undervisning i matematik - En kvalitativ studie av elevers upplevelse av matematikundervisningen. LÄS MER
5. Jag sätter mig här så kan du leka : lärande, lek och social interaktion i olika typer av utställningar för barn
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Children has become an increasingly important target group for the Swedish cultural politics where museums play an important role. This focus on children has urged the museums to create different activities, such as exhibitions, specially modeled for the target group. LÄS MER