Sökning: "definition svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden definition svenska som andraspråk.

  1. 1. Teachers’ Interpretations ofthe Reading Strategies in the ESL Syllabus : A Mixed Method Study on the Possible Advantages andDisadvantages of the Phrasing of Reading Strategies in theRevised ESL Syllabus for Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Brude; Alice Öhman Ekman; [2022]
    Nyckelord :Didactics; educational policy; English as a Second Language; ESL; interpretation; L2; reading strategies; receptive strategies; second language acquisition; second language education; Skolverket; Sweden; syllabus; upper secondary school; Didaktik; styrdokument; engelska som andraspråk; tolkning; andraspråk; lässtrategier; receptiva strategier; andraspråksinlärning; andraspråksutbildning; Skolverket; Sverige; ämnesplan; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers interpret the reading strategies in the revised English as aSecond Language (ESL) syllabus from 2021, and what advantages and disadvantages they see with the syllabuswhen they teach reading strategies. Previous studies suggest that it is beneficial to teach reading strategies in school. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare för att stödja elever med avkodningssvårigheter? : En kvalitativ studie om lärares arbete med att stödja elever med avkodningssvårigheter i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Samuelsen Sara; Siham Kader Dahir; [2021]
    Nyckelord :avkodning; avkodningssvårigheter; läsning; elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare arbetar för att stödja elever med avkodningssvårigheter. Studiens frågeställningar är: Hur motiverar lärarna sina val av avkodningstester för att stödja elever med avkodningssvårigheter? På vilket sätt anser lärarna att testerna är användbara? samt Hur använder lärarna sig av testerna för att arbeta med att stödja elever med avkodningssvårigheter? I bakgrunden redogör vi kortfattat för avkodningsförmågans innebörd. LÄS MER

  3. 3. Engelskundervisning för nyanlända elever : En intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Majki Björkén; [2018]
    Nyckelord :Direktplacering; engelska som tredjespråk; individualisering; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra de strategier verksamma lärare beskriver att de använder sig av i mötet med nyanlända elever i engelskämnet. Bakgrunden behandlar en beskrivning av svenskt asylmottagande och en definition av begreppet nyanländ samt andra för studien relevanta begrepp. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av inkludering – av elever i behov av språkligt stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Ainalem; [2017]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; delaktighet; språkligt stöd i undervisningen; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : --Syfte och frågeställningar--Detta examensarbete syftar till att belysa lärares uppfattning om begreppet inkludering samt deras upplevelse och deras förutsättningar att arbeta med inkluderande undervisning med elever som är i behov av språkligt stöd i undervisningen.--Teoretisk förankring--Studiens teoretiska ansats utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv, vilken belyser betydelsen av samspel mellan lärare och elev. LÄS MER

  5. 5. Språkliga svårigheter i matematikläromedel för elever i behov av svenska som andraspråk : En kvantitativ analys av de tre vanligaste matematikläromedlen för grundskolans lägre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Nilsson; Filip Levin; [2016]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; matematikläromedel; SVA-elever; språkliga svårigheter; vetenskapliga begrepp; vardagliga begrepp; skolspråk;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att med en kvantitativ innehållsanalys analysera de tre vanligaste matematikläromedlen för årskurs 1 till och med årskurs 3, för att undersöka förekomsten av vardagliga, vetenskapliga och skolspråkliga begrepp. Detta konkretiserades ner till tre frågeställningar: 1) Hur ser uppdelningen av vetenskapliga, vardagliga och skolspråkliga begrepp ut i läromedlen? 2) Hur ser skillnader i språkanvändningen ut i de olika årskurserna för varje lärmedel? 3) Hur skiljer de olika läromedlen sig angående förekomsten av vetenskapliga och skolspråkliga begrepp? Detta sattes sedan i relation till SVA-elevers möjliga språkliga begränsningar och svårigheter. LÄS MER