Sökning: "del B1 och B2"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden del B1 och B2.

  1. 1. Systemsvagheter och systemstyrkor för användandet och utvecklandet av fastighetsautomation : En explorativ intervjustudie av teknologiska innovationssystem inom byggindustrin 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joakim Lindberg; Adam Viebke; [2017]
    Nyckelord :Technological innovation systems; Construction industry; Systemic innovation; System weakness and system strengths; Building automation; Teknologiska innovationssystem; Byggindustrin; Systemisk innovation; Systemstyrkor och systemsvagheter; Fastighetsautomation;

    Sammanfattning : Buildings today represent a large part of societies energy consumption. The increasing environmental awareness has sparked an interest in lowering building energy consumption and building automation systems has been recognized as an effective way of contributing to a more sustainable society. LÄS MER

  2. 2. Nyckeln till framgång - läsförståelsens mening : En studie om huruvida elevers resultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6 påverkas av deras kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Emmy Larsson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; elever; årskurs 6; kön; tid i Sverige; läsvanor; läsintresse; elevers upplevda läsförståelse; nationella proven i läsförståelse; del B1 och B2; svenska; svenska som andraspråk; delprovspoäng; delprovsbetyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka huruvida elevers provresultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk, del B1 och B2, i årskurs 6 påverkas av olika faktorer. De faktorer som denna studie jämför elevernas provresultat med är elevernas kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Competencia sociopragmática en aprendientes de ELE : Un estudio cualitativo sobre factores incidentes en el aula de bachillerato

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Jenny Morales Ruiz; [2015]
    Nyckelord :Pragmatics; sociopragmatics; sociopragmatic competence; Spanish as a foreign language; speech acts; teachers; high school students; Spanish textbooks; Pragmática; sociopragmática; competencia sociopragmática; español como lengua extranjera; actos de habla; profesores; estudiantes de bachillerato; manual;

    Sammanfattning : Durante las últimas décadas se han llevado a cabo una serie de discusiones con respecto al rol que deben ocupar los estudios pragmáticos en la enseñanza de lenguas y sus implicaciones en la labor pedagógica (Bardovi-Harlig, 1996). En este sentido, el presente estudio cualitativo tiene por objetivo identificar factores que inciden en la competencia sociopragmática (CSP) en la enseñanza ELE (Español como Lengua Extranjera) dentro de un contexto escolar sueco, con estudiantes de bachillerato de nivel B1-B2 según el Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas (MCER). LÄS MER

  4. 4. Estudio cualitativo de actitudes lingü.sticas: comparación entre estudiantes de bachillerato en Suecia con el español como lengua de herencia o como lengua extranjera

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Mercè Camps Navajas; [2014]
    Nyckelord :linguistic attitudes; identity; heritage language; stereotypes; actitudes lingüísticas; identidad; lengua de herencia; estereotipos;

    Sammanfattning : Suecia ha sido, sobre todo a partir de la década de   los 70, un país receptor de inmigración hispanohablante. Actualmente, el español es la lengua moderna más estudiada en los colegios suecos. LÄS MER

  5. 5. La interlengua y la asimilación del subjuntivo en aprendientes suecos de ELE

    Master-uppsats, Lunds universitet/Spanska; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Marcelo Cea Alvarado; [2012]
    Nyckelord :interlengua; análisis de errores; gramática; subjuntivo; aprendientes de ELE; ELE; adquisición de ELE; adquisición de segundas lenguas; variabilidad; lengua extranjera; LE; L1; L2; IL; AE; MCRE; estudiantes de ELE; sistematización; asimilación del subjuntivo; asimilación; uso del modo; uso del subjuntivo; B1; B2; Marcelo Cea; lingüística; lingüística aplicada; normativa del subjuntivo; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Este trabajo consiste en el estudio de la interlengua de 17 informantes, aprendientes de ELE en relación a la variabilidad y grado de sistematización del uso del modo subjuntivo en español como LE. El corpus utilizado es único y está compuesto por 17 entrevistas orales y por traducciones escritas del sueco al español realizadas por los informantes. LÄS MER