Sökning: "del-aktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet del-aktighet.
1. Vuxnas erfarenheter av rullstol med ståfunktion : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Det finns idag forskning av brukares erfarenheter av rullstolsanvändning och hur ståhjälpmedel kan motverka negativa komplikationer till följd av långvarigt sittande. Men det finns begränsad forskning av brukares erfarenheter av rullstol med ståfunktion. LÄS MER
2. Att släcka bränder – Hur personal inom Statens institutionsstyrelse motiverar och legitimerar sina insatser gentemot ensamkommande ungdomar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna fallstudie var att undersöka föreställningar om ensamkommande ungdomar hos personal på olika nivåer vid ett av SiS särskilda ungdomshem där ungdomar omhändertas med stöd av LVU. Studiens frågeställningar handlade om hur personalen motiverade sina val av åtgärder och insatser för dessa ungdomar och om insatserna ansågs svara mot behoven. LÄS MER
3. Betyg i grundsärskolan belyst ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningUddling, Christin (2013). Betyg i grundsärskolan belyst ur ett elevperspektiv (Grades in special schools from a student perspective). LÄS MER
4. Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012. Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en didaktisk ämnesteori där lärarens ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper främjar lärandet. LÄS MER
5. På väg mot målen : En studie om samverkansprocessen kring individuella utvecklingsplaner ur ett lärar-, elev- och föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Alla elever i grundskolan, ska sedan januari 2006, ha en individuell utvecklingsplan vars syfte främst är att stödja elevers måluppfyllelse, enligt de nationella styrdokumen-ten. I Skolverkets allmänna råd (2005) anges att elever såväl som föräldrar ska ges del-aktighet och inflytande över arbetet med IUP. LÄS MER