Sökning: "delad uppmärksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden delad uppmärksamhet.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Uppenberg; Fanny Jakobsson Boija; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; interventioner; autismspektrumtillstånd; autism;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som medför svårigheter med social interaktion och kommunikation, begränsade och repetitiva beteendemönster samt över- eller underkänslighet för sensoriska stimuli. Syftet med denna studie var att undersöka arbetsterapeutiska interventioner för barn med AST samt effekten av dessa. LÄS MER

  2. 2. Samverkan för hållbar mobilitet : Realisering av en gemensam mobilitetsplan på områdesnivå: drivkrafter, hinder och lärdomar

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Mikaela Hagström; Elin Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Sustainable urban development; sustainable mobility; collaboration; shared mobility; innovation; public and private actors; Hållbar stadsutveckling; hållbar mobilitet; samverkan; delad mobilitet; innovation; offentliga och privata aktörer;

    Sammanfattning : Vår värld som vi känner den håller på att förändras på grund av klimatförändringar som berorav mänskliga aktiviteter. För att minska effekterna av stigande halter växthusgaser måste alladelar av våra samhällen minska utsläppen, där byggandet av bostäder och transporter är storautsläppsområden som måste förändras i grunden. LÄS MER

  3. 3. ”Titta!” : En multimodal interaktionsanalys av hur barn i femårsåldern använder och bemöter uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Molly Flodström; [2023]
    Nyckelord :joint attention; child–child interaction; linguistic practices; free play; affective stances; multimodal interaction analysis; delad uppmärksamhet; barn–barn-interaktion; språkliga praktiker; fri lek; affective stances; multimodal interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Delad uppmärksamhet och affective stances är viktiga sociala verktyg och fundamentala moment vid barn–barn-interaktion. Syftet med den genomförda studien var att undersöka hur femåringar använder sig av och bemöter samtalsturer innehållande uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek, samt hur de modifierar dessa samtalsturer för att presentera förhöjda affective stances. LÄS MER

  4. 4. Hierarchical Fusion Approaches for Enhancing Multimodal Emotion Recognition in Dialogue-Based Systems : A Systematic Study of Multimodal Emotion Recognition Fusion Strategy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuqi Liu; [2023]
    Nyckelord :Multimodal; emotion recognition; hierarchical fusion; context modeling; attention mechanism; feature-level fusion; decision-level fusion; machine learning; deep learning; Multimodal; emotion recognition; hierarkisk fusion; kontextmodellering; uppmärksamhetsmekanism; funktionssammanfogning på nivån för egenskaper; beslutsnivås-funktionssammanfogning; maskininlärning; djupinlärning;

    Sammanfattning : Multimodal Emotion Recognition (MER) has gained increasing attention due to its exceptional performance. In this thesis, we evaluate feature-level fusion, decision-level fusion, and two proposed hierarchical fusion methods for MER systems using a dialogue-based dataset. LÄS MER

  5. 5. Att främja fonologisk medvetenhet och förmåga hos yngre barn : Uttalanden från sex förskollärare om förhållningssätt och aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Jansson; Samira Karakurt; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet och förmåga; material; förskollärarnas förhållningssätt och medvetenhet; interaktion; delad uppmärksamhet stöttning; proximal utvecklingszon och artefakt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är baserad på fokusgruppsamtal med förskollärare från tre olika förskolor och syftar till att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta didaktiskt med förskolans yngsta barn (1–3 år) och deras fonologiska medvetenhet och förmågor. I relation till aktuell forskning diskuterar studien vad förskollärares förhållningssätt kring fonologisk medvetenhet och förmågor har för betydelse för att erbjuda ett didaktiskt språkfrämjande arbete. LÄS MER