Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Delaktighetsfrämjande arbete inom gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Wincent; Eva Godrén; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnesättning; alternativ och kompletterande kommunikation; gymnasiesärskola; individuella program;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska fenomenet delaktighet utifrån pedagogers erfarenheter samt pedagogernas arbetssätt för att främja elevers delaktighet på gymnasiesärskolans individuella program. Vi ville också belysa alternativ och kompletterande kommunikation och dess effekter för möjligheter till delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Personlig lärmiljö : Uppfattningar elever i gymnasiesärskolan har om sin personliga lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Robert Andersson; Berith Hägglund; [2022]
    Nyckelord :Motivation; delaktighet; tillgänglighet; analoga och digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : I det specialpedagogiska uppdraget ingår att arbeta med elevers lärmiljö, såväl den fysiska, sociala och den pedagogiska (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018). Med tillgänglig lärmiljö avses att miljö och undervisning utgår från elevernas behov. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i gymnasiesärskolan : En studie av fem lärares uppfattningar och användande av digitala verktyg i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Häggström; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; digitala verktyg; artefakt; interaktion; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva hur lärarna använder de digitala verktyg i gymnasiesärskolan och hur användandet upplevs av lärarna. Studien syftar till att svara på följande frågor:I vilka sammanhang berättar lärarna att de använder digitala verktyg i sin undervisning och vilket lärande blir möjligt? Vilka pedagogiska utmaningar i undervisningen med digitala verktyg i skolan blir synliga enligt lärarna samt hur upplever lärarna användningen i förhållande till sin egen kompetens?Analysen skedde i flera steg. LÄS MER

  4. 4. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Stellansson; Josephine Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Deltagande; “Det livslånga lärandet”; “En skola för alla”; Gymnasiesärskola; Inkludering; Intellektuell funktionsnedsättning; Komvux som särskild utbildning;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER

  5. 5. Jag har det bättre nu : Hur några elever från gymnasiesärskolans nationella program upplevt bytet av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Karin Themar; [2021]
    Nyckelord :grundsärskola gymnasiesärskola; skolformsbyte; inkludering; delaktighet; namnbyte;

    Sammanfattning : Alla barn och unga i Sverige har rätt till utbildning och för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns möjligheten att följa grundsär- och gymnasiesärskolans läroplan istället för grund- och gymnasieskolans (SFS 2010:800). Denna studie utgår från ett elevperspektiv. LÄS MER