Sökning: "delaktighet gymnasiesärskola"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade orden delaktighet gymnasiesärskola.

  1. 6. Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lilja; Annelie Hedin-Ryan; [2020-01-15]
    Nyckelord :Grundsärskola; samtalsmatta; språksvårigheter; AKK; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka aspekter är centrala för att samtalsmattan ska fungera som ett AKK- hjälpmedel? Hur fungerar samtalsmattan som ett AKK- hjälpmedel för eleven att uttrycka åsikter och känslor? Vilka strategier behöver man som samtalsledare? Hur fungerar samtalsmattan ur kommunikationssynpunkt vid utvärdering av skol- och elevarbeten. LÄS MER

  2. 7. Digitala verktyg i undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning : en studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lisa Söderlund; Hanna Kenny; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasiesärskola; kunskap; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I vårt informations- och kommunikationssamhälle utvecklas tekniken ständigt. För elever med intellektuell funktionsnedsättning kan digitala verktyg vara användbara för att kunna ta en aktiv del i samhället. LÄS MER

  3. 8. Elevers berättelser om upplevelser av delaktighet : En intervjustudie på gymnasiesärskolans nationella program om elevers upplevelser av delaktighet i idrott och hälsa och fysiska aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Henrik Holmström; [2020]
    Nyckelord :participation; intellectual disability; physical education; education for special needs; delaktighet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : One of the important tasks of the school is to provide students with the conditions to participate. Young people with intellectual disability have less favorable conditions for participation in physical activities than other peers. Physical activities can contribute to increased health and quality of life for these young people. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktyg i undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning : en studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hanna Kenny; Lisa Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasiesärskola; kunskap; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I vårt informations- och kommunikationssamhälle utvecklas tekniken ständigt. För elever med intellektuell funktionsnedsättning kan digitala verktyg vara användbara för att kunna ta en aktiv del i samhället. LÄS MER

  5. 10. Information vid inskrivning i grundsärskola och gymnasiesärskola : Om den information vårdnadshavare får kring möjligheter och begränsningar vid val av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Andersson; Emma Svensk; [2020]
    Nyckelord :mottagande; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur vårdnadshavare uppfattar och förstår den information de får gällande deras barn när de utreds för mottagande i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Nio halvstrukturerade telefonintervjuer genomfördes med vårdnadshavare till barn och ungdomar på grundsärskolan och gymnasiesärskolan. LÄS MER