Sökning: "delaktighet i bollspel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden delaktighet i bollspel.

  1. 1. Bollspel i skolan

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Nicholas Hillgren; [2023]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet i årskurs 7-9 använder sig av bollspel i sin undervisning för att göra en kunskapsbedömningar kopplade till läroplanen och det centrala innehållet. 1. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares syn på kunskap och lärande i bollspel

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrik Johansson; Görgen Albrektsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningarna Syftet har varit att studera lärare i ämnet idrott och hälsa och deras syn på kunskap och lärandet i bollspel i grundskolans senare del (åk 7-9). De olika frågeställningarna för arbetet var: (1) Vad beskriver lärarna som kunskap i bollspel? (2) På vilket sätt synliggör lärarna lärandet i bollspelet för eleverna? (3) På vilket sätt utformar lärarna sin undervisning i bollspel för eleverna? (4) På vilket sätt skapar lärarna delaktighet och engagemang hos eleverna under bollspelsundervisningen? Metod Det empiriska materialet samlades in genom kvalitativa intervjuer med fyra behöriga och undervisande lärare i idrott och hälsa, tre män och en kvinna. LÄS MER

  3. 3. Passa bollen! : En interventionsstudie rörande elevers delaktighet i tre olika undervisningsmodeller i bollspel

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dan Wiorek; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att belysa elevers delaktighet under en bollspelslektion avseende bollinnehav och initiativtagande med boll. Ett andra syfte var att studera om delaktighet i bollspel förändras beroende på hur undervisningen genomförs. LÄS MER

  4. 4. Jag ser inte vägen jag springer på, men jag känner vinden som följer mig mot mitt mål : Inkludering av elever med svår synnedsättning eller blindhet inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Victoria Lindqvist; Elin Gräslund; [2011]
    Nyckelord :synskada; synnedsättning; inkludering; idrott och hälsa; anpassning; bollspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att belysa hur före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet upplevt inkludering inom skolämnet idrott och hälsa samt vilken betydelse anpassningen haft för deras delaktighet i undervisningen. Hur upplevdes inkluderingen i grundskolans idrott och hälsoundervisning hos elever med svår synnedsättning eller blindhet? Hur förhåller sig före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet till anpassning inom ämnet idrott och hälsa, och hur anser de att ämnet anpassats för deras delaktighet? Hur kan morgondagens lärare inom idrott och hälsa arbeta för att utvecklandegöra en anpassad idrottsundervisning utifrån ett inkluderande förhållningssätt enligt före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet?   Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar, har kvalitativa intervjuer använts som metod. LÄS MER

  5. 5. Att ingå eller utgå : en studie om delaktighet i bollspelsundervisning

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Peter Johnsson; [2010]
    Nyckelord :Bollspel; delaktighet; lag; samarbete;

    Sammanfattning : Denna studie beskriver hur lärare arbetar för att uppnå delaktighet i bollspel samt undersöker hur elever i åk. 6 upplever delaktighet i förhållande till påverkande faktorer. Metoden är att kombinera vetenskaplig forskning med kvantitativ enkätundersökning och resultatet har analyserats utifrån de svar som fastställts. LÄS MER