Sökning: "delaktighet i träningsskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden delaktighet i träningsskolan.

  1. 1. Didaktik för delaktighet : - en intervjustudie med lärare i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Ardenlid; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; delaktighetsmodellen; didaktik; grundsärskolan; träningsskolan; intellektuell funktionsnedsättning; relation;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i att det under de senaste årtiondena har höjts röster för att barn och unga ska ha ökade möjligheter till delaktighet och inflytande inom en rad områden, samt att deras perspektiv ska inkluderas och involveras i beslut som påverkar dem. Ett av dessa områden är undervisningen i grundsärskolan inriktning träningsskolan. LÄS MER

  2. 2. Utmanande lärande i träningsskolan : Lärares beskrivning av möjligheter och utmaningar för elevers kunskapsutveckling i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Lindell; Kristin Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; compulsory school for children with severe learning disabilities; knowledge development; developmental disabilities; teaching; curriculum; participation and learning; inclusion; Intellektuell funktionsnedsättning; träningsskolan; kunskapsutveckling; utvecklingsstörning; undervisning; läroplan; delaktighet och lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver möjligheter och utmaningar för elevers kunskapsutveckling i träningsskolan. För att besvara studiens syfte formulerades tre frågeställningar: Vad blir synligt gällande elevers kunskapsutveckling i heterogena respektive homogena gruppsammansättningar?, Hur beskriver lärare sin betydelse för elevers kunskapsutveckling? och Vilka kunskaper anser lärare vara de viktigaste för elevers kunskapsutveckling? Studien analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket betonar att det viktigaste lärandet sker tillsammans med andra. LÄS MER

  3. 3. Vi lever med bilder : Upplevelser och erfarenheter av hur aktivitetsschema används för barn inom träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Arbetsterapi

    Författare :Joacim Fromholdt; Anders Kamp; [2018]
    Nyckelord :Visuella bilder; barn med funktionsnedsättning; delaktighet; självständighet; kognitiva hjälpmedel;

    Sammanfattning : Att leva med en funktionsnedsättning kan leda till minskad delaktighet och minskad självständighet. Barn med utvecklingsstörning är ofta i behov av att använda aktivitetsschema för att bli självständiga och öka deras delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete med kunskapsbedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Daniels; Sofia Stenfelt; [2017]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; samtalsintervju; träningsskola - gymnasiesärskola; formativ bedömning; tolkning av kunskapsbedömning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka några lärares syn på bedömning av elevers kunskaper i förhållande till kursplanerna inom grundsärskolan med inriktning träningsskola samt inom gymnasiesärskolans individuella program. De frågeställningar som använts för att tydliggöra syftet är; Hur tolkar några lärare inom grundsärskolan med inriktning träningsskola respektive lärare inom gymnasiesärskolans individuella program kursplanernas formuleringar; att delta och reagera igenkännande, kopplat till elevernas måluppfyllelse? Hur arbetar dessa lärare med kunskapsbedömning kopplat till kursplanerna inom respektive skolform? Hur ser lärarna på kursplanerna som verktyg för kunskapsbedömning? Studien är av kvalitativ karaktär och har inspirerats av den fenomenografiska metodansatsen. LÄS MER

  5. 5. Arbetsmetoder och strategier för att skapa delaktighet och inflytande i grundsärskolan. : Lärare berättar om sitt arbete inom grundsärskolans ämnesområden, inriktning träningsskolan.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Elfstedt; [2016]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; inflytande; delaktighetsmodellen; kommunikation; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några lärares strategier, inom grundsärskolan inriktning träningsskola, för att göra eleverna delaktiga i kommunikationen som sker under en skoldag samt vilka arbetsmetoder de använder för att utveckla elevernas inflytande över sin skolsituation. Studiens tillvägagångssätt är att låta verksamma lärare berätta om deras arbetsmetoder och strategier för att utveckla elevernas delaktighet och inflytande under skoldagen. LÄS MER