Sökning: "delaktighet och deltagande design"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden delaktighet och deltagande design.

  1. 1. “DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ÄR DEN SOM ALDRIG DANSAR” En kvalitativ intervjustudie om äldre personers upplevelser av gammaldans utifrån ett hälsoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Andersson; Elin Boström; [2024-03-27]
    Nyckelord :Traditionell dans; äldre personer; hälsa; gemenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att åldras är en naturlig process som kan leda till förändringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan påverka äldre personers hälsa och delaktighet. Arbetsterapeuter möter äldre personer i sin vardag för att delvis upprätthålla hälsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt främja självständighet och deltagande i aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Legitimitet i översiktlig planprocess : Utifrån ett dialogperspektiv i ett tidigt skede

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Denice Björklund; Emilia Wollerstam; [2023]
    Nyckelord :Citizen dialogue; participation; influence; legitimacy; dialogue process; Medborgardialog; delaktighet; inflytande; legitimitet; dialogprocess;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur dialogprocessen är utformad i svenska kommuners översiktliga planprocess utifrån flera dimensioner av delaktighet och inflytande. Medborgardialoger kan användas för att stärka den demokratiska processen och öka effektiviteten genom legitimitet i kommunal planprocess. LÄS MER

  3. 3. Omvårdnadshandlingar för att förebygga och minska känslan av ensamhet bland äldre på särskilt boende : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Nora Khalil; Sereke Rediet Kiflom; [2023]
    Nyckelord :Elderly; Loneliness; Nursing home; Nursing interventions; Special housing for the elderly; Ensamhet; Omvårdnadshandlingar; Särskilt boende; Äldre; Äldreboende;

    Sammanfattning : Bakgrund Känslan av ensamhet är en utmaning som ofta följer åldrandet. Denna subjektiva upplevelse kan vara både frivillig och ofrivillig. Ofrivillig ensamhet kan vara plågsam och påverka personens hälsa negativt. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars upplevelser av delaktighet i omvårdnaden av prematura barn : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Susanna Kjell; Katarina Backlund; [2023]
    Nyckelord :Experiences; infant; neonatal; neonatal intensive care unit; parents; premature; Förälder; neonatal; neonatal intensivvårdsavdelning; prematur; spädbarn; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigt föräldraskap redan på neonatalvårdsavdelning med aktivt deltagande och hud-mothudkontakt påvisar positiva effekter hos det prematura barnet och främjar en sund anknytning. För att främja deltagande behövs ett respektfullt samarbete mellan sjuksköterska och familj enligt familjecentrerad vård (FCC). LÄS MER

  5. 5. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER