Sökning: "delaktighet och maktperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden delaktighet och maktperspektiv.
1. Samlingen ur ett maktperspektiv : En kvalitativ studie om maktrelationer i samlingen och vilken inverkan de har på barns delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Makt uppstår i alla interaktioner, i alla relationer och är i en ständig förändringsprocess. Därmed finns makt ständigt närvarande, såväl i samhället som i förskolan. I förskolan är samling en vanligt förekommande del av dagen. LÄS MER
2. Maktstrukturer i pedagogisk dokumentation : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar pedagogisk dokumentation för planerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv syftar denna studie till att studera hurförskollärares konstruktioner av pedagogisk dokumentation för planerad undervisning kanförstås ur ett maktperspektiv. Studien är av kvalitativ karaktär och för att framställa empirisktmaterial har semistrukturerad intervjuform tillämpats. LÄS MER
3. Elevers delaktighet i fritidshem
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur delaktiga eleverna är i fritidshemmets verksamhet och att se likheter och olikheter mellan två skolor i Uppsala. Våra frågeställningar fokuserar på att få fram vilka arenor, vilka frågor, hur personalen skapar förutsättningar samt vilka hinder det finns för att öka elevernas delaktighet inom fritidshemmet. LÄS MER
4. Barns perspektiv på delaktighet och inflytande i fritidshemsverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Studien syfte är att undersöka hur elever upplever möjligheten till delaktighet och inflytande i skolans fritidshem. Vidare undersöks huruvida elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i fritidshemmet varierar beroende på vilken relation de har till sina fritidshemslärare. LÄS MER
5. Fritidslärares perspektiv på delaktighet för eleverna i årskurs 3-6 : Maktanalys av kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur fritidslärare uppfattar och tolkar delaktighet och dess betydelse för elevernas vistelsetid på fritidshemmet i årskurserna 3-6. Ett begrepp som är centralt i studien är delaktighet. LÄS MER