Sökning: "delaktighet offentlig verksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden delaktighet offentlig verksamhet.

  1. 1. Ledarperspektiv på inkluderande ledarskap : En kvalitativ studie om offentliga ledares uppfattningar och påverkan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cornelia Karlsson; Elin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusive leadership; inclusion; leader; employees; public sector; inkluderande ledarskap; inkludering; ledare; medarbetare; offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur inkluderande ledarskap uppfattas av ledare inom offentlig verksamhet och vilka konsekvenser denna typ av ledarskap kan ha för medarbetare, ur ledarnas perspektiv. Genom en kvalitativ studie har empiri samlats in via semistrukturerade intervjuer med ett urval av ledare inom den offentliga sektorn. LÄS MER

  2. 2. ”Vem har de pratat med? För mig har de banne mig inte pratat med…” : En kvalitativ intervjustudie om hur invånare i Eskilstuna kommun uppfattar sina möjligheter till delaktighet och inflytande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Kermanshahani; [2022]
    Nyckelord :health promotion; influence; participation; public sector; qualitative approach; socially sustainable development; delaktighet; hälsofrämjande arbete; inflytande; kvalitativ ansats; offentlig verksamhet; socialt hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Delaktighet och inflytande är två vetenskapligt belagda faktorer som anses kunna främja hälsa. I SCB:s senaste medborgarundersökning uppger cirka åtta av tio invånare i Eskilstuna kommun att möjlighet till inflytande saknas. WHO beskriver främjandet av delaktighet och inflytande som en viktig drivkraft för att uppnå jämlikhet i hälsa. LÄS MER

  3. 3. Kompetens och beprövad erfarenhet : Vilken betydelse har det kollegiala lärandet för medarbetares vilja att stanna kvar i en organisation?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Ringqvist; Kicki Banke Düberg; [2022]
    Nyckelord :Hållbart arbetsliv arbetsmiljö; praktikgemenskap; samarbete; kollegialt lärande; livslångt lärande; professionellt lärande; välbefinnande och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett medarbetarperspektiv undersöka uppfattningen av samarbetets betydelse för professionell utveckling samt vilken betydelse det kollegiala lärandet har för medarbetares vilja att stanna kvar i organisationen inom offentlig verksamhet. Vi som genomfört denna studie arbetar en av oss på en kriminalvårdsanstalt och den andre på en gruppbostad i en kommunal verksamhet i Södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Strategisk kommunikation inom Region Kronoberg : -  Sociala medier som ett kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Elin Severin; Eriksson Tilda; [2022]
    Nyckelord :Strategic communication; Region Kronoberg; participation; understanding; social media; marketing.; Strategisk kommunikation; Region Kronoberg; delaktighet; förståelse; sociala medier; marknadsföring.;

    Sammanfattning : Social media has changed the way organizations communicate with its audience and therefore they have also had to change their strategies and how they are using social media in their business. This study contributes with information on how an organization in the Swedish public sector has integrated social media into its strategic communication. LÄS MER

  5. 5. Chefers förutsättningar för att lyckas med avvikelsehantering inom äldreomsorgen : En jämförande fallstudie av två kommuner

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Clara Hild; [2021]
    Nyckelord :Quality management; Deviation control; Elderly care; Public organisation; Kvalitetsutveckling; Avvikelsehantering; Äldreomsorg Offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förutsättningarna för första linjens chefer att bedriva ett effektivt arbete med avvikelsehantering med avsikt att utveckla verksamhetens kvalitet och skapa lärande – både inom den egna verksamheten och på organisationsnivå. Två kommunala organisationer som driver särskilda boenden för äldre var föremål för undersökningen. LÄS MER