Sökning: "delegation i kommun"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden delegation i kommun.
1. Delegera, rätten att ge en arbetsuppgift till någon annan i kommunal verksamhet, som den annars inte får göra. : en litteraturöversikt med kvalitativ ansats
M1-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Varje kommun arbetar för att äldre personer ska ha tillgång till den vård som behövs för att kunna leva ett värdigt och tryggt liv. Allt fler äldre personer är inskrivna i hemsjukvården där sjuksköterskan är ansvarig för att tillgodose omvårdnadsbehov och att åtgärder blir genomförda. LÄS MER
2. Feedback och beslut: Skövde samhällsbyggnad : Om feedback har påverkan på beslut inom samhällsbyggnadssektorns enheter hos Skövde kommun
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Beslutsfattande inom en organisation blir allt mer komplext när det kommer till betydelsefulla beslut på grund av flera intressenter och skilda åsikter. Återkoppling spelar en betydande roll för att skapa en kultur av utveckling där positiva resultat och förbättringar kan uppnås. LÄS MER
3. Den bortdelegerade makten : En kvalitativ innehållsanalys av Utbildningsnämnden i Uppsala kommuns delegationsordningar efter 1990-talets kommunaliseringar fram till idag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien har studerat styrning och maktfördelning inom ramen för delegationsordningarna i Utbildningsnämnden i Uppsala kommun. Genom att studera vem som äger rätt att fatta vilket beslut samt var i hierarkin det sker försöker studien ta reda på om det skett några förändringar över tiden 1991-2021. LÄS MER
4. Styrförändringar i offentlig sektor : En praktisk tillämpning av tillitsbaserad styrning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Introduction: The abundance of reforms that have characterized governance in the public sectorin recent decades has shown a discrepancy between the reforms ambition and outcome, as the results of the reform implementation rarely reach expectations. In 2016, the government appointed a delegation with the aim of developing a new way of working that was based ontrust to deal with the problems that were perceived to exist in the public sector, the working method that was developed is called trust-based governance (TBS). LÄS MER
5. Tillitsbaserad styrning och ledning i praktiken : En kvalitativ studie om hur svenska kommuner jobbar för att främja tillit
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Svensk offentlig sektor har de senaste decennierna präglats av reformer för att öka dess effektivitet. Detta har bland annat tagit sig uttryck i marknadisering och managementisering av offentliga verksamheter. LÄS MER