Sökning: "delge och klargöra lärandemål"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden delge och klargöra lärandemål.

  1. 1. Formativ bedömning i genetikundervisningen – En intervjustudie angående lärares erfarenheter och genomförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Viksten; [2023]
    Nyckelord :Delge och klargöra lärandemål; Formativ återkoppling; Lärares arbetssätt; Nyckelstrategier; Skapa lärandemål; Svårigheter genetik;

    Sammanfattning : För att främja elevers lärande kan formativ bedömning användas. För att uppnå formativ bedömning har Dylan Wiliam skapat fem hjälpmedel, så kallade nyckelstrategier. Dessa kan vara till hjälp i moment som visats svåra, så som momentet genetik. LÄS MER

  2. 2. Synliggör lärare lärandemål och vad uppfattar eleverna : En studie av lärares syn jämfört med elevernas upplevelse

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnea Åström; [2019]
    Nyckelord :Formativ bedömning; lärandemål; framgångskriterier; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån nyckelstrategi 1 inom till formativ bedömning, undersöka hur lärare klargör, delger och skapar förståelse för lärandemål samt framgångskriterier inom ämnet matematik. Studien undersöker hur elever uppfattar dessa mål och kriterier samt deras uppfattning om hur läraren synliggör dessa. LÄS MER

  3. 3. Att segla över ett okänt hav, till en okänd destination : En studie om att klargöra och delge lärandemål i matematik i en årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Andersson; [2016]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative assessment; clarifying learning intention; criteria for success; Formativ bedömning; bedömning för lärande; delge och klargöra lärandemål; framgångskriterier;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how learning intentions are sheared and clarified during lessons, as a part of formative assessment. Studies have shown that the capability of formative assessment is an important part of teacher quality and that clarifying the intention with the lessons promotes the activity in the classroom. LÄS MER