Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolans fostransmål även kallat det ”andra uppdraget” : En studie om hur gymnasielärare i samhällskunskap jobbar med skolans dubbla uppdrag med speciellt fokus på det ”andra uppdraget”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stefan Nero; [2024]
    Nyckelord :Skolans uppdrag; Skolans mål; Andra uppdraget; Deliberativ; Subjektifiering; demokratimål; medborgarfostran;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare inom samhällskunskap ser på skolans dubbla uppdrag, kunskaps- respektive fostransmålet. Ambitionen är att närmare studera tankar och strategier kring om och hur lärarna arbetar med detta fostransuppdrag enligt läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Jämlikt deltagande i medborgardialogen – möjligheterna finns

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Emma Rocklind; [2023-06-14]
    Nyckelord :Inkludering; Jämlikhet; Marginalisering; Underrepresenterade grupper; Deltagardemokrati; Deliberativ demokrati; Medborgardialog;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att redogöra för vilka gynnsamma faktorer som behöver tas i hänsyn vid utformningen av medborgardialogen, för att främja inflytandet från underrepresenterade samhällsgrupper. Teori: Dahls demokratiteori. Samt deliberativ- och deltagardemokrati, som är grundläggande beståndsdelar i medborgardialogen. LÄS MER

  3. 3. Mötesplatsers betydelse inom den deliberativa demokratin : En studie av Folkets Hus-rörelsen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Agdalen; [2023]
    Nyckelord :Folkets Hus; mötesplatser; sociala rörelser; folkrörelser; demokrati; deliberativ demokrati; civilsamhälle; socialt kapital;

    Sammanfattning : The thesis explores the Folkets Hus-movement in light of theories of deliberative democracy. The aim is to fill a research gap of how the Folkets Hus-movement can be understood today within the Swedish civil society and additionally, contribute with theoretical development concerning the significance of the public sphere. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare resonerar kring demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare resonerar kring demorkati i undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Teodora Savic; Ivana Maksimovic; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; F-3; deliberativ kommunikation; elevinflytande;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att få djupare kunskaper kring hur F-3 lärare resonerar kring demokratisk undervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna beskrivit på vilka sätt de förhåller sig till arbetsformer i sin demokratiundervisning och vilket material de använder. LÄS MER

  5. 5. Konflikter mellan massövervakning och skydd av sexuella övergrepp på barn : En argumentationsanalys av rättigheter och demokrati som rör ”chat control”

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Sanna Öman; [2023]
    Nyckelord :Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse; Chat control; Skydd av sexuella övergrepp på barn; Digital massövervakning; Tystnadsspiral; Yttrandefrihet; Deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : The European Commission has put forward a legislative proposal titled Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse, also known as chat control. The legislative proposal has sparked a polarized debate. LÄS MER