Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Skolans fostransmål även kallat det ”andra uppdraget” : En studie om hur gymnasielärare i samhällskunskap jobbar med skolans dubbla uppdrag med speciellt fokus på det ”andra uppdraget”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare inom samhällskunskap ser på skolans dubbla uppdrag, kunskaps- respektive fostransmålet. Ambitionen är att närmare studera tankar och strategier kring om och hur lärarna arbetar med detta fostransuppdrag enligt läroplanen. LÄS MER
2. Jämlikt deltagande i medborgardialogen – möjligheterna finns
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Syftet är att redogöra för vilka gynnsamma faktorer som behöver tas i hänsyn vid utformningen av medborgardialogen, för att främja inflytandet från underrepresenterade samhällsgrupper. Teori: Dahls demokratiteori. Samt deliberativ- och deltagardemokrati, som är grundläggande beståndsdelar i medborgardialogen. LÄS MER
3. Mötesplatsers betydelse inom den deliberativa demokratin : En studie av Folkets Hus-rörelsen
Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The thesis explores the Folkets Hus-movement in light of theories of deliberative democracy. The aim is to fill a research gap of how the Folkets Hus-movement can be understood today within the Swedish civil society and additionally, contribute with theoretical development concerning the significance of the public sphere. LÄS MER
4. Hur lärare resonerar kring demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare resonerar kring demorkati i undervisningen i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att få djupare kunskaper kring hur F-3 lärare resonerar kring demokratisk undervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna beskrivit på vilka sätt de förhåller sig till arbetsformer i sin demokratiundervisning och vilket material de använder. LÄS MER
5. Konflikter mellan massövervakning och skydd av sexuella övergrepp på barn : En argumentationsanalys av rättigheter och demokrati som rör ”chat control”
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokratiSammanfattning : The European Commission has put forward a legislative proposal titled Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse, also known as chat control. The legislative proposal has sparked a polarized debate. LÄS MER