Sökning: "deltagande i kollegialt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden deltagande i kollegialt lärande.

  1. 1. Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Bergstedt Bergstedt; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; kommunikation; förskola; högläsning; litteracitet; språkutveckling; de yngsta barnen; litteratur; undervisning; livsvärldsfenomenologi; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Roding; Cecilia Roos; [2024-02-29]
    Nyckelord :naturvetenskap; pedagoger; spontanitet; förskolegården; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  4. 4. Alla våra samtal... : En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Judith Garcia; Martin Holm; [2023]
    Nyckelord :School-age educare; scientific essay; collegial learning; relations; language; social constructivism; relational pedagogy; Fritidshem; vetenskaplig essä; kollegialt lärande; relationer; språk; social konstruktivism; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Titel: Alla våra samtal...- En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk. LÄS MER

  5. 5. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER