Sökning: "deltagande journalistik"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden deltagande journalistik.

  1. 6. BLÅTT BLOD – DÅ SÅG MENSAKTIVISTERNA RÖTT - En multimodal kritisk diskursanalys av mensaktivism på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erika Nordbring; Julia Ekman; [2018-09-12]
    Nyckelord :mens; mensaktivism; nätaktivism; Instagram; menskonst; tabu;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur svenska mensaktivistiska inlägg på Instagram i både text och bild utmanar rådande samhällsstrukturer och normer kring mens. Teori: Den tidigare forskningen består främst av forskning om feministisk och digital aktivism samt menstruationsforskning i samhällelig kontext. LÄS MER

  2. 7. Datajournalistik: ideal och verklighet : En kvantitativ studie av svensk datajournalistik i förhållande till olika journalistiska och tekniska ideal

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Sanna Volny; [2018]
    Nyckelord :Computer-assisted reporting; CAR; precision journalism; computional journalism; datajournalistik; databasjournalistik; datadriven journalistik; NODA; Nordic Data Journalism Award; CAR;

    Sammanfattning : Intresset för datajournalistik har ökat både på redaktionerna och inom forskningen det senaste decenniet i takt med att tillgången på data har ökat och därmed behovet av att kunna hitta nyheter och berätta med hjälp av data. De flesta tidigare studier om datajournalistik har utgjorts av intervjuer med verksamma datajournalister och bland annat undersökt olika ideal. LÄS MER

  3. 8. ”DET HÄR ÄR MAJORITETEN” En kvalitativ studie om Women’s March i svenska tidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Malin Johansson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 39 Antal ord: 12 890 exkl. innehållsförteckning, referenser och bilaga Nyckelord: Demonstration, protest paradigm, women’s march, framing Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska tidningarnas nyhetsrapportering av Women’s March, både för marscherna i Sverige och USA. LÄS MER

  4. 9. “VI PALLAR INTE LÄNGRE MED ATT SES SOM ANSVARIGA FÖR ALLT SOM NI KVINNOR MÅR LITE DÅLIGT AV” En studie av kampanjen Mansplainingakuten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Käll; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hp Program/kurs: MK1500 Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 35 Antal ord: 12 412 Nyckelord: unionen, mansplainingakuten, genus, datormedierat språk, kvantitativ innehållsanalys, kvalitativ innehållsanalys, ECA-modellen Syfte: Att undersöka den diskussion som fördes i sociala medier i samband med Unionens kampanj Mansplainingakuten. Teori: Uppsatsen utgick från genusperspektivet samt språk och kön. LÄS MER

  5. 10. KOMMUNIKATION, MEDIER OCH ÖVERVIKTIGA BARN Ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv på övervikt och fetma hos barn i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Annie Croona; [2017-03-23]
    Nyckelord :Nyckelord: Hälsokommunikation; Barnfetma; Digitalisering; Medievanor; Informationssamhälle; Folkhälsa; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: Kandidatuppsats, 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 59 exkl. försättsblad och bilagor Antal ord: 18904 Nyckelord: Hälsokommunikation, Barnfetma, Digitalisering, Medievanor, Informationssamhälle, Folkhälsa, Västra Götalandsregionen, Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur föräldrar och barn inom Västra Götalandsregionen uppfattar och förhåller sig till kommunikation kring övervikt/fetma hos barn, och att placera målgruppens medieanvändning och digitala livsstil i en (o)hälsokontext. LÄS MER