Sökning: "deltagande museum"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden deltagande museum.
1. ”Velociraptor var väl ingen äggtjuv?” : En studie om yngre elevers lärande om livets utveckling under museibesök och efterföljande klassrumsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Museum beskrivs ofta som en plats där lärande främjas och engagemang, motivation och intresse väcks. I läroplanen framgår att elever ska få möta miljöer utanför skolan som kan berika undervisningen och att de utifrån upplevelser ska ges möjlighet att få en inblick i naturvetenskapens värld. LÄS MER
2. Interaction with Fictitious Futuristic Soundscapes for the Hearing Impaired : A Museum Experience
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Hearing impairments are a sensitive component of our society. Lots of people are affected by them and considering this aspect in imagining and designing how the future will sound like is important. In this research project, a suggestion on a soundscape design tool to be used and manipulated by people affected by hearing disabilities is proposed. LÄS MER
3. Att samla en pandemi : En kvalitativ intervjustudie om svenska museers samtidsdokumentation av vardagslivet under coronapandemin
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This thesis focuses on eight Swedish museums, who collected intangible and tangible memories of how everyday life was affected during the first year of the coronavirus pandemic in 2020-2021. These contemporary collecting projects were conducted by Eskilstuna stadsmuseum, Jönköpings läns museum, Klostret i Ystad, Nordiska museet, Skellefteå museum, Stockholms läns museum, Värmlands museum and Västerbottens museum. LÄS MER
4. Statistical Analysis and Evaluation of the 6DOF-utilization of a Handheld Augmented Reality Museum Application
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This study explored the relatively new field of public mobile handheld AR and how the touchscreen-based input of smartphones affects the way users aged 10-12 interact with the 6DOF (6 degrees of freedom) that AR provides. Two experiments were performed, one in a public museum setting and one in a private school setting. LÄS MER
5. Museums användning av digitala verktyg : En komparativ undersökning av tre museum
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Genom en deltagande observation undersöks hur tre museum använder digitala verktyg i sitt publika arbete i museet genom appar och på deras hemsida. En kombination av Duncan F. Camerons och Shannon och Weavers modeller för kommunikation används för att undersöka de olika stegen i processen. LÄS MER