Sökning: "deltagande och gemenskap"
Visar resultat 21 - 25 av 220 uppsatser innehållade orden deltagande och gemenskap.
21. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER
22. Stöd, Styrning eller Distraktion? - En kvalitativ studie av ett ledarskapsprogram
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är bidra till en djupare förståelse för vilken funktion ledarskapsprogram fyller i organisationer, med huvudsakligt intresse för hur det kan användas i syfte av normativ styrning. För att uppnå studiens syfte har fyra kvalitativa intervjuer med utvecklare av och facilitatorer till ett ledarskapsprogram i ett globalt techföretag samt fyra chefer som gått programmet genomförts. LÄS MER
23. "Jag kände att jag hade kommit hem" - En socialantropologisk studie om att välja Jehovas vittnen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för vad som får människor i Sverige i dag att välja att konvertera till Jehovas vittnen. Samtidigt vill vi undersöka hur processen av att konvertera går till samt vad det är som gör att man fortsätter att vara medlem inom organisationen. LÄS MER
24. Inkluderingsuppdragets komplexitet : en kvalitativ intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan (anpassade grundskolan)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Begreppet inkludering saknar en tydlig definition men kan i utbildningssystemet relateras till utbildning, pedagogik och praktik. Inkluderande utbildning framhävs som en process där målsättningen är att öka elevers delaktighet i skolans gemenskap (Florian & Black-Hawkins, 2011; Nilholm & Göransson, 2013). LÄS MER
25. Alla får en plats: för gemenskap i rutinsituationen : En mikroetnografisk stuide vid förskolans rutinsituation måltid, hur pedagogers kroppsliga handlingar gör gemenskap.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker pedagogernas kroppsliga handlingar i görandet och hur det organiserar för gemenskap och ett förhållningssätt vid måltiden i förskolan. Genom en teoretisk utgångspunkt ur etnometodologin fokuserar denna studie på pedagogers görande. LÄS MER