Sökning: "deltagande"

Visar resultat 1 - 5 av 5322 uppsatser innehållade ordet deltagande.

  1. 1. Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pirjo Thorson; [2021-10-08]
    Nyckelord :andragogik; differentierad undervisning; onlineundervisning; praktikarkitekturer; praktisk filosofi; ariationsteoretisk undervisning; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. LÄS MER

  2. 2. Det är som att man har blivit hjärntvättad – Diskurser kring brukarinflytande på ett särskilt boende

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lina Wallberg; [2021-09-27]
    Nyckelord :Brukare; personal; brukarinflytande; diskurs; identitet; subjektsposition; team; Service user; staff; Service user participation; discourse; identity; subject position; team;

    Sammanfattning : I studien undersöks diskurser i en personalgrupp på ett särskilt boende för äldre personer meden beroendeproblematik och/eller psykisk ohälsa. Den första delen av studien genomfördesmed deltagande observation under en period när personal utbildades i en ny metod som skulleleda till ett mer värdeskapande arbete på boendet. LÄS MER

  3. 3. Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Felicia Ramsén; [2021-09-23]
    Nyckelord :estetik; estetiska erfarenheter; estetiska processer; skapande; Storyline; hållbarhet;

    Sammanfattning : Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara främjande för elevers förståelse i undervisning genom en Storyline riktad mot hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkig undervisning av nyanlända elever – transspråkande i en språkintroduktionskontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Patricia Persson; [2021-09-02]
    Nyckelord :flerspråkiga resurser; transspråkande; translanguaging; nyanlända elever; svenska som andraspråk; Språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker transspråkande i undervisningen av flerspråkiga nyanlända elever på en gymnasieskolas Språkintroduktionsprogram med hjälp av följande frågor: Hur uppmuntras och används transspråkande av lärarna i undervisningen? På vilka sätt beskriver modersmålslärarna att flerspråkiga nyanlända elevers möjligheter till lärande påverkas av en undervisningspraktik som tillåter och uppmuntrar transspråkande? Forskning har visat att stöttning på modersmålet är en viktig faktor för nyanlända elevers skolframgång, samt har en positiv inverkan för andraspråkets utveckling. Modersmålslärarna blir därför betydelsefulla i undervisning som riktar sig till flerspråkiga nyanlända elever. LÄS MER

  5. 5. Vakad över men inte övervakad. Patienters upplevelse av egenmonitorering vid hjärtsvikt.

    Magister-uppsats,

    Författare :Malin Lindqvist; Maria Samuelsson; [2021-08-13]
    Nyckelord :Hjärtsvikt; telemedicin; egenmonitorering; upplevelser; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Background: Patients with heart failure have a chronic disease that worsens over time. Patients consume a lot of medical care, most of which is hospital care. A common cause of deterioration is deficiencies in self-care where, among other things, early signs of deterioration are not noticed. LÄS MER