Sökning: "demokrati - diktatur"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden demokrati - diktatur.
11. Att göra en analys : Elevers uppfattningar om uppgiften att göra en jämförande analys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Studien söker att besvara frågan vad elever gör när de ombeds att göra en jämförande analys. I studien används fenomenografisk analys för att kategorisera en elevgrupps uppfattningar om vad de förväntas göra när de gör en jämförande analys. LÄS MER
12. Demokratins skildring : En studie av demokrati- och diktaturbegreppens framställning över tid i samhällskunskapsböcker riktade mot gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begreppen demokrati och diktatur beskrivs över tid i sex läroböcker i samhällskunskap. Tidsperioden sträcker sig från 1990-talet till 2010-talet och analysenheterna består av två läroböcker från vardera årtionde. LÄS MER
13. Singapore - en diktatur eller en demokrati? : En studie kring Singapores regimtyp
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : Singapore är ett fascinerande land. På bara några få decennier har landet gått från att vara en liten instabil stadsstat utan större naturresurser till att bli ett ekonomiskt världscentrum. LÄS MER
14. Landskapsarkitektens yrkesroll i Sverige och Spanien : en jämförelsestudie mellan svensk och spansk landskapsarkitektur med platsexempel från Stockholm och Barcelona
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Landscape architect is a profession that withholds varying tasks inside countries and between countries. In many countries the landscape architect profession does not exist. LÄS MER
15. Anarki i förskolan och diktatur i grundskolans tidigare år? : En kvalitativ studie av inflytande och delaktighet i förskolan och grundskolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande och delaktighet och på vilket sätt lärare låter barn vara delaktiga i förskola och skola. Syftet med studien är att problematisera och visa på hur verksamma lärare i förskolan och grundskolan arbetar för att barn ska bli delaktiga och ha inflytande över sin egen vardag och om barn tillåts bestämma. LÄS MER