Sökning: "demokrati enkät undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden demokrati enkät undersökning.

  1. 1. Elevernas syn på sin delaktighet i ämnet svenska : En kvantitativ studie om elevernas förståelse för elevinflytande och demokrati

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hjert; [2017]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; delaktighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Denna uppsats bygger på en undersökning kring hur elever i årskurs två och tre ser på sinmöjlighet att påverka skolarbetet. Studien handlar också om elevernas kunskaper ombegreppet demokrati och elevinflytande. Tholander (2005, s.7) redogör för att demokrati harvarit en central del i undervisningen sedan en lång tid tillbaka. LÄS MER

  2. 2. Unga invånare, gamla medborgare - om förutsättningar för medborgardialog

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Felicia Hallström; Malin Winald; [2013-09-20]
    Nyckelord :Medborgardialog; deltagande; delaktighet; demokrati; dialog; information; kommunikation;

    Sammanfattning : Titel: Unga invånare, gamla medborgare - om förutsättningar för medborgardialog Författare: Felicia Hallström och Malin Winald Studiens intressent: Härryda Kommun Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet Termin: Vårterminen 2013 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 65 inklusive bilagor Antal ord: 19 632 Syfte: Syftet med studien är att undersöka förutsättningarna för Härryda Kommun att utveckla former för kommunikation och medborgardialog med invånarna i bostadsområdet Säteriet, gällande utvecklingen av området kring Råda Säteri. Metod: Kvantitativ frågeundersökning genom enkät Material: Studien bygger på 102 enkäter Huvudresultat: Studien har visat på att förutsättningarna för kommunen att utveckla former för kommunikation och medborgardialog med den specificerade gruppen invånare, gällande det aktuella utvecklingsprojektet, ur flera perspektiv ser goda ut. LÄS MER

  3. 3. Elevdelaktighet. Hur elever upplever delaktighet i en skola i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mari Lyn Mc Donald; [2012-03-09]
    Nyckelord :elevdelaktighet; inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Jag har alltid har varit intresserad av den demokratiska processen, och i och med att skolans styrdokument betonar vikten av elevdelaktighet, bestämde jag mig för att undersöka om eleverna i den skola jag arbetar i, upplevde att de hade inflytande i sin vardag i skolan. Syftet med uppsatsen var både att ta reda på om eleverna upplevde att de hade formellt inflytande och att ta reda på om de hade inflytande i sin undervisningsprocess. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i hållbar utveckling : En undersökning av gymnasieelevers uppfattningar till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Mohamed Hussein; [2012]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisning i hållbar utveckling; kritisk tänkande; demokratiskkompetens; holistisk tänkande; etiska ställningstagande; ämnesövergripande undervisning.;

    Sammanfattning : Vi lever i en komplicerad värld och ett mångfalt samhälle. Vi utsätts för mängder av fakta och informationslödde som eleverna måste förhålla sig till och ta ställning till. För att våra elever ska kunna klara denna utmaning måste de utrustas med förmågor och förståelse, att kunna lösa de problem vi står inför. LÄS MER

  5. 5. ELEVINFLYTANDE : En kvalitativ undersökning kring lärares begreppstolkning och beskrivningar av arbete med elevinflytande - samt relationen där emellan-

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Tunell; Jonatan Granlund; [2010]
    Nyckelord :Elevinflytande; formellt; informellt; demokrati; pedagog;

    Sammanfattning : Vår avsikt med denna studie var att undersöka och jämföra relationen mellan hur lärare tolkar begreppet elevinflytande samt hur de beskriver att de arbetar med elevinflytande i praktiken. Undersökningen genomfördes med kvalitativ forskningsansats med ostrukturerad enkät som datainsamlingsmetod. LÄS MER