Sökning: "demokrati i barngrupp"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden demokrati i barngrupp.

  1. 1. Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Mångkulturalitet; kulturskillnader; demokrati; kulturkrockar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att se eller övervaka : Fritidslärares tankar kring barngruppens storlek i fritidshem

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mim Kramár; [2022]
    Nyckelord :extended education; school age educare; leisure time center; group size; group; space; frame factor theory; ecological development theory; democracy; fritidshem; fritids; gruppstorlek; barngrupp; grupp; fritidspedagogik; fysisk miljö; lokaler; utvecklingsekologisk teori; ramfaktorteori; personaltäthet; sociala relationer; relationell pedagogik; demokrati;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate the experiences of school age educare teachers when it comes to group sizes in Swedish school age educare. The quality of the Swedish school age educare has decreased and one of many factors seem to be essential to this development – big groups. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i förskolans samling : En studie om pedagogers förhållningssätt till barns inflytande i förskolans samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Josefine Skarström; [2018]
    Nyckelord :democratic; influence; childperspective; children´s perspective; preschool; educators; children; curriculum för the preschool; sociocultural theory; Demokrati; inflytande; barnperspektiv; barns perspektiv; sociokulturell teori; förskola; pedagoger; barn och läroplan för förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en större kunskap kring pedagogers förhållningssätt i arbetet med att ge barnen inflytande i samlingssituationer, men även vilka utmaningar pedagogerna möter. Målgruppen är personalen i ett arbetslag på samma förskola. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiskt förhållningssätt i förskolan- med läroplanen som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Andersson; Lina Palm; [2008]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Läroplan; Demokrati; Salutogent tankesätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att synliggöra några förskolepedagogers förhållningssätt och vår förhoppning är att detta ska kunna vara till nytta för alla som arbetar med barn genom att de uppmärksammas på dess betydelse. Våra frågeställningar utgår ifrån det som vi har valt att titta på i vår undersökning; Vygotskijs teorier, det salutogena lösningsinriktade tankesättet, läroplanen för förskolan och dess syn på demokrati samt vikten av att se mer än det som syns, detta kan bland annat förklaras med att se saker ur olika perspektiv. LÄS MER