Sökning: "demokrati individ"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden demokrati individ.

  1. 1. Sverige – ett land i kulturell marginalisering? : En kvantitativ sambandsstudie av generaliserad tillit och inställning till hur väl demokrati fungerar i Sverige i relation till utbildningsnivå

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Line Andersson Kristiansen; Jenny Elgblad; [2023]
    Nyckelord :Nöjsamhet med demokratin; allmän tillit; generaliserad tillit; tillit; demokrati; kulturell marginalisering; socialt kapital; rikstäckande; SOM-2020;

    Sammanfattning : Background. Satisfaction with democracy and generalized trust has shown to be able to link to the cultural marginalization within a society. Research concerning the correlation satisfaction with democracy and generalized trust shows that there is a significant positive correlation between the variables. Material and method. LÄS MER

  2. 2. Controller i offentlig sektor : En kvalitativ studie av controllerns bidragande roll i välfärdssektorn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Denyz Aliloski; Patricia Holmer; [2022]
    Nyckelord :Job assignments; Controller; Democracy; Efficiency; Financial management; Experience; Public Sector; Rule of law; Education; Operations management; Welfare; Arbetsuppgifter; Controller; Demokrati; Effektivitet; Ekonomistyrning; Erfarenhet; Offentlig sektor; Rättssäkerhet; Utbildning; Verksamhetsstyrning; Välfärd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Behovet av en fungerande välfärd har tydliggjorts till följd av Covid-19. Välfärd är ett samlingsbegrepp och förses via offentlig sektor. De statliga myndigheternas uppdrag är att upprätthålla välfärden genom att arbeta kvalitetssäkert och kostnadseffektivt. LÄS MER

  3. 3. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  4. 4. Värdegrund i förändring : En tematisk textanalys av grundskolans värdegrund och dess överensstämmelse med examensordningen för grundlärare 1994–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; läroplan; lärarutbildning; historisk förändring; Biesta; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur skolans värdegrund har förändrats i grundskolans läroplaner mellan 1994–2022 samt hur värdegrunden överensstämmer med examensordningen för grundlärare under samma tidsperiod. Studien utgår från följande frågeställningar: ”Vilka normer och värden innehåller skolans värdegrund i grundskolans läroplaner Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22?”, ”Hur överensstämmer skolans värdegrund med examensordningen för grundlärare mellan 1994–2022?” samt ”Hur har skolans värdegrund och överensstämmelsen med examensordningen för grundlärare förändrats över tid?”. LÄS MER

  5. 5. Varje barns inflytande i förskolan utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Engdahl; Fidelie Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; demokrati; förskola; förskollärare; inflytande; lyssnande; participation; responsivitet.;

    Sammanfattning : Barns inflytande i förskolan har uppfattats som ett svårtolkat begrepp. Vi har upplevt en viss osäkerhet kring vad förskollärare anser att begreppet innebär samt hur de arbetar med det i verksamheten. Då det är ett högst relevant område i förskolans verksamhet har vi valt att undersöka inflytande utifrån förskollärares perspektiv. LÄS MER