Sökning: "demokrati måltid förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden demokrati måltid förskola.

  1. 1. De yngsta barnens icke-verbala motstånd vid måltider i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare möter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erika Augustsson; Gustavsson Ellinor; [2023]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; motstånd; måltid; demokrati; icke-verbal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att möta yngre barns motstånd i form av icke-verbala uttryck för att främja en demokratisk miljö i samband med måltider. Frågeställningarna som besvaras handlar om förskollärarnas upplevelser av hur barn gör icke-verbala motstånd under måltiderna och hur förskollärarna beskriver att de bemöter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Lärande om kost och hälsa - en rättighet för barn i förskolan? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Svenberg; [2019]
    Nyckelord :Children’s rights; meal; education; preschool; preschool teachers; diet; health.; Barns rättigheter; måltid; pedagogik; förskola; förskollärare; kost; hälsa.;

    Sammanfattning : This work was written within the framework of the theme of democracy and children's rights. The purpose of the study was to contribute with knowledge of preschool teachers' thoughts on and pedagogical work with meal situations in relation to diet and health. LÄS MER

  3. 3. "En samvaro mellan vuxna och barn" : En studie om hur måltiden kan ses som en demokratisk arena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Andersson; Marianne Andrén; [2016]
    Nyckelord :måltid; demokrati; förskola; barn; samspel; MLE; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur måltiden kan ses som en demokratisk arena genom att ta del av barns och pedagogers uppfattningar. De två frågeställningar studien utgår ifrån är: Hur uppfattar barn möjligheten till eget inflytande under måltiden? Hur kan pedagoger samtala om demokrati i måltidssituationen?   Kleins fem samspelskriterier används som teoretiskt analys verktyg. LÄS MER

  4. 4. Barns rättigheter : vuxnas beslut - En studie av förskollärares resonemang om barns rättigheter i relation till förskolans matsituationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ulla-Beth Lindén; [2014]
    Nyckelord :barn; pedagog; förskola; måltid; rättigheter;

    Sammanfattning : BakgrundBarns rättigheter i relation till förskolans matsituationer är i fokus i denna studie. Forskningen pekar på flera betydelsefulla begrepp som exempelvis ömsesidigt perspektivtagande, erkännande av barnet som person, barnsyn, barnperspektiv och pedagogers förhållningssätt, vilka beskrivs som viktiga då barnen utvecklar sin förståelse för demokrati. LÄS MER