Sökning: "demokrati musik"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden demokrati musik.
1. Man får tid och plats att tänka fritt : En intervjustudie om tre unga vuxnas erfarenheter av ämnet bild
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Undervisning i hållbar utveckling med musik som verktyg - En studie om estetiska processer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur musiklärare kan arbeta med undervisning för hållbar utveckling utifrån frågorna; Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar miljö och Hur arbetar musiklärare med undervisning för hållbar demokrati? Studien presenterar tidigare forskning om undervisning för hållbar utveckling för att få ett historiskt perspektiv på frågan. Studien tar också upp tidigare forskning om musikens roll på en skola och hur musiken kan användas ur ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER
3. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER
4. Värdegrund i musiklärarutbildning : En kvantitativ innehållsanalys av kursplaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Lärarutbildningars innehåll ska styras av de kursplaner som ingår i programmen. Kursplanernas innehåll styrs i sin tur till hög grad av de examensmål som finns i högskoleförordningens bilaga två, examensordningen. LÄS MER
5. Alla ska få göra sin röst hörd : En kvalitativ studie om demokraiuppdraget och eleverna i grundskolans möjlighet till inflytande i musikklassrummet
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The study below aims to investigate how music teachers which is active in primary school work with the school’s democratic mission and how students own influence takes its form in the classroom. The teachers who participate in the study discuss the concept of democracy and in which way the students will take responsibility or not. LÄS MER