Sökning: "demokrati och etik"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden demokrati och etik.
1. "Den sanna kristendomen" : Religion, etik och bildning hos Carl Lindhagen
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Carl Lindhagen (1860-1946) is one Sweden’s most productive members of Parliament in history. Under his time in the second- and first chamber he wrote a total number of 1011 bills. LÄS MER
2. Has the pandemic affected democracy? : A qualitative study on the COVID-19's impact on democracy in the European Union
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studierSammanfattning : During its years, the European Union (EU) has experienced several different crises that have challenged its association and put democracy at risk. The financial crisis in 2009 and the migration crisis in 2015 are two difficult periods that caused a split between the member states. LÄS MER
3. Värdet av värdegrunden? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om arbete med värdegrundsfrågor i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärares tankar och uppfattningar av värdegrundsarbetet i årskurserna F-3. Insamlandet av data har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare i olika årskurser mellan F-3. Intervjuerna transkriberades och genom en tematisk analys har data sedan bearbetats och kodats. LÄS MER
4. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER
5. Frihet eller förtryck : - En vetenskaplig essä om komplexiteten i det demokratiska arbetet inom skola och fritidshem
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this essay I explore complexity of democratic praxis in compulsory school and after school age-educare. I use reflective writing and set off from a personal story and dilemma with a purpose to gain greater understanding on: - why I as a teacher seems exclude ore furthermore - perceived as racist -when I set out on praxis democracy and equality. LÄS MER