Sökning: "demokrati och hållbar utveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden demokrati och hållbar utveckling.

  1. 11. Social hållbarhet, organisationen och biblioteksplanen : En analys av biblioteksplaner i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joakim Jansson; [2021]
    Nyckelord :Social hållbarhet; hållbar utveckling; folkbibliotek; biblioteksplaner; demokrati; institutionell; organisationsteori;

    Sammanfattning : The public libraries of Sweden are governed as public organizations, that means they obey under municipalities, with their own agendas and policy documents, all while also adhering to the Library Act (SFS 2013:801) of Sweden, a law act that highly empasizes democratic values. The purpose of this bachelor thesis is to discuss and analyze the local municipal library policy documents of Sweden, in an attempt to determine the homogeneity of Swedens public libraries and the goals they strive for, or at least what goals they say they strive for, with emphasis on social sustainability. LÄS MER

  2. 12. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  3. 13. Urban design i Postkonsumtionens stad : Utifrån ett sociospatialt och utopiskt perspektiv

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Louise Holmström Nobel; Niki Sandström; [2020]
    Nyckelord :Konsumtion; stadsliv; stadskärna; offentliga rum; urban design; upplevelser; atmosfär; Malmö; Södra Förstadsgatan; Postkonsumtionens stad;

    Sammanfattning : Det här masterarbetet är ett kombinerat vetenskapligt och konstnärligt arbete som ämnar att utforska en möjlig framtid där handeln inte längre har en dominant roll i stadskärnan. Detta framtidsscenario kallas för Postkonsumtionens stad och det är inte bara en fysisk plats, utan också ett sätt att lyfta frågan om framtidens stad till diskussion. LÄS MER

  4. 14. Utbildning, demokrati och hållbar utveckling : en läromedelsanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vassiliki Kondili; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; demokrati; undervisning; läromedel; Deweys teori;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how the Swedish Society for Nature Concervation’s teaching materials contribute to successfull teaching in sustainable development. This investigation is made through a text analysis and strives to answer the following questions: How is sustainable development conveyed in the teaching material ”Energy Case” which is aimed för grades kindergarten throuh grade 3 in primary school? In what way has the teaching material taken into account the democratic values of teaching based on Dewey’s theory of education and democracy? Results have been linked to previous research and the Deweyan theory and show that the teaching material is created according to the Swedish school laws and learning standards. LÄS MER

  5. 15. Var skapas utrymme för diskussion om hållbar utveckling? : En textanalys av läromedel för lågstadiets NO-undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Bergmark; Tove Persson; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; miljöengagemang; pragmatisk diskursanalys; läromedelsanalys; didaktik; NO-läromedel;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras två NO-läromedel för årskurs 1–3 genom en pragmatisk diskursanalys. Syftet med studien är att undersöka hur miljöengagemang och hållbar utveckling framställs i läromedlen och även att se över vilka explicita och implicita värderingar som kan urskiljas med avseende till ämnet. LÄS MER