Sökning: "demokrati skola"
Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden demokrati skola.
1. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER
2. En kvantitativ studie av antalet motioner till utbildningsutskottet och om det följer mittenväljarnas prioritering av utbildningsfrågor
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Responsivitet från riksdagspartierna gentemot befolkningen är väsentligt för en demokrati (Pitkin, 1967). Tidigare forskning (Klüver & Sagarzazu, 2016; Wagner & Meyer, 2014) har funnit att partier i västerländska demokratier generellt är lyhörda till mittenväljare, genom att studera partiernas pressmeddelande och valmanifest. LÄS MER
3. Rektorers beslutsprocesser och dilemman. En intervjustudie om skolors förhållningssätt till politiska partier i ett förändrat politiskt landskap.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Politiska partier har länge varit en central del i skolans demokratiska uppdrag. Besök från politiska partier kan hjälpa elever under gymnasiet att få en mångfacetterad bild över det politiska systemet och skapa en politisk uppfattning. Samhället är dock ständigt föränderligt och ett nytt politiskt landskap har utpräglats. LÄS MER
4. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER
5. Hur fostrar vi elever till demokratiska medborgare? : - En litteraturstudie om formandet av demokratiska medborgare i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I läroplanen Skolverket (2022) står det att utbildningen ska fostra demokratiska medborgare. I denna forskningsöversikt har syftet varit att besvara frågeställningen “Hur fostrar vi eleverna till demokratiska medborgare”. LÄS MER