Sökning: "demokrati teoretiskt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden demokrati teoretiskt perspektiv.
1. RASISM INOM LÄRARUTBILDNING Rasifierade som icke-vita lärarstudenters erfarenheter av rasism inom lärarutbildning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Lärarutbildningar ska främja demokrati och mänskliga rättigheter men det finns en risk att lärarstudenter av sina utbildningar lär sig rasism som de senare för vidare i sin yrkesprofession. För att bättre förstå hur rasism verkar inom lärarutbildningar undersöker studien rasifierade som icke-vita lärarstudenter och lärares erfarenheter av rasism inom lärarutbildningar och de konsekvenser erfarenheterna medfört. LÄS MER
2. Finns tid för dialog? : En studie om medborgares demokratiska position i städer som expandear
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Denna uppsats handlar om hur medborgarens demokratiska position i samhällsbyggnadsprocessen påverkas beroende på valet av organisationsform i staden som expanderar. I denna studie har två städers stadsbyggnadsförvaltningar i kontrast till kommunala exploateringsbolag studerats utifrån två stadsutvecklingsprojekt. LÄS MER
3. Vad är mänskliga rättigheter i en folkbibliotekskontext? En kvalitativ studie av uppfattningar om mänskliga rättigheter och demokrati ur ett institutionellt perspektiv i svensk folkbibliotekskontext.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka synen på mänskliga rättigheter och demokrati i relat-ion till uppfattningar om folkbiblioteket som samhällsinstitution, samt vilken möjlig roll mänskliga rättigheter utifrån detta skulle kunna spela i en folkbibliotekskontext, mot bak-grund av statens människorättsliga skyldigheter. Utifrån kvalitativa intervjuer med folk-bibliotekarier, knutna till ett genomfört demokratiprojekt som fallkontext, och kvalitativ innehållsanalys av två nationella bibliotekspolicydokument, har primärmaterialet tagits fram. LÄS MER
4. ”En oreglerad värld” – En diskursanalytisk studie om otillåten påverkan mot förtroendevalda
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap kring otillåten påverkan mot förtroendevalda genom att undersöka och analysera hur problemet framställs av Brottsförebyggande rådet i deras kartläggningar av problematiken. Vidare syftar studien till att analysera hur de förtroendevalda framställer problemet. LÄS MER
5. ”När jag vill säga nej, då ska jag säga ja!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar sitt ansvar kring barns delaktighet och inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : I Läroplanen för förskolan beskrivs det att förskolan ska vila på en demokratisk grund. Barn ska utveckla sina kunskaper om demokratiska värden. Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns delaktighet och inflytande i förskolan. LÄS MER