Sökning: "demokratiarbete i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden demokratiarbete i förskolan.
1. Förskolepersonals perspektiv på demokratiarbete i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepersonals beskrivningar av upplevelser och syn på demokratiarbetet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this study is to make visible preschool staff's conceptions of how democratic work in preschool can be manifested through play and planned teaching, and to answer this purpose, we have also chosen three questions that are connected to the purpose. We have used qualitative semi-structured interviews as a method where we have interviewed eight different people who are active in the preschool. LÄS MER
2. ”Min röst är också viktig” : En kvalitativ flerfallsstudie om förskolans demokratiarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD; Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arbetslag i förskolan arbetar med demokrati och vad begreppet innebär utifrån deras vardagliga arbete med barnen. Frågeställningarna handlar om hur arbetslagen arbetar med demokrati i förskoleverksamheten och vad begreppet innebär för dem i det vardagliga arbetet. LÄS MER
3. Perspektiv på undervisning i förskolan med rötterna i en omsorgstradition : dokumentanalys av några förskolors utvärderingsdokument
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att identifiera några förskollärares olika perspektiv på undervisning i förskolan och ställa dessa i relation till varandra och tidigare forskning. Studien fokuserar på undervisning ur ett verksamhetsperspektiv, dvs hur begreppet undervisning uttrycks i text av förskollärarna. LÄS MER
4. Låt de yngsta barnen få möta demokratin i förskolan! : En vetenskaplig essä om förskolans demokrati-och värdegrundsarbete med de yngsta barnen i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : The objective of this thesis is to investigate how to work with values and democracy in practice, when working with early childhood education and care. The thesis is presented as an essay, where the framed questions are considered using several different perspectives. LÄS MER
5. Demokratiarbete i förskolan : En kvalitativ undersökning om förskollärares tolkning och praktisk tillämpning av begreppet demokrati utifrån förskolans läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of the essay is to investigate preschool teachers’ version of the concept of democracy based on the preschool curriculum. The essay will also investigate how preschool teachers practically apply democracy in preschool activities. LÄS MER