Sökning: "demokratifostran och deliberativa samtal."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden demokratifostran och deliberativa samtal..

  1. 1. Från ett tomt ark till en god demokratisk medborgare : En forskningsöversikt om hur samhällskunskapsläraren arbetar med demokratiuppdraget för att fostra elever till goda demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; Olivia Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Citizenship Education; civics; fundamental values; fostering and deliberative dialogue.; Demokratiuppdraget; samhällskunskap; värdegrund; demokratifostran och deliberativa samtal.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. ”Men asså demokrati, jag vet inte hur jag ska förklara det men typ att alla, typ, får vara med. Eller, ja jag vet inte.” : BF-elevers upplevelse av en demokratisk värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Gunnarsson; [2020]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förhållningssätt; deliberativ; Barn- och fritidsprogrammet;

    Sammanfattning : Elever som utbildas inom Barn- och fritidsprogrammet har ett viktigt kommande uppdrag somansvariga för demokratifostran enligt läroplanen. Att de också undervisas om demokratiskvärdegrund i utbildningen gör denna målgrupp extra intressant att undersöka. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande och demokratifostran ur ett lärarperspektiv : En jämförelse av två bild- och två svensklärares uppfattningar om elevinflytande och demokratifostran i högstadiet samt gymnasiet från ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratifostran; Elevdemokrati; Delaktighet; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och jämföra två bild- och två svensklärares inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran, samt skapa en förståelse för hur elevinflytande och demokratifostran kan komma till uttryck i undervisningen på en grundskola i år 7-9 och på en gymnasieskola i respektive ämne ur ett lärandeperspektiv. Frågeställningarna som besvaras är: – Vilken inställning och tolkning har lärarna av elevinflytande och demokratifostran i relation till gällande styrdokument? – Hur konstruerar lärarna elevinflytande och demokratifostran i sin undervisning? – Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran? I uppsatsen problematiseras elevinflytande och demokratifostran utifrån lärandeteorier, teorier kring demokrati och deliberativa samtal, samt utifrån vad tidigare forskning har visat. LÄS MER

  4. 4. Den deliberativa undervisningens kvaliteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Lewrén; [2013]
    Nyckelord :Deliberativ demokrati; deliberativ undervisning; demokratifostran; elevsyn; flerstämmighet; samhällskunskap; samtal; samtalsdemokrati; öppet klassrumsklimat;

    Sammanfattning : För att skapa en likvärdig och flexibel demokratifostrande skola åberopas idag en deliberativa undervisning med deliberativa samtal som form. Denna undervisningsform ska löpa generellt mellan alla olika elevgrupper och gymnasieutbildningar och där med att skapa jämlikhet i utvecklandet av demokratiska förmågor och kvaliteter. LÄS MER

  5. 5. Elevers inflytande på fritidshemmet : Pedagogers uppfattningar om inflytandets roll i demokratifostran och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Tobias Sköldberg; Anton Toll; [2013]
    Nyckelord :Inflytande; demokrati; lärande; fritidshem; pedagogiska uppfattningar;

    Sammanfattning : Elever idag ska ges möjligheter att kunna påverka och ha inflytande på sin verksamhet i enlighet med gällande styrdokument om elevernas demokratifostran. Studiens syfte är att få en djupare syn på vad några fritidspedagoger har för uppfattning om elevinflytande på fritidshemmet och vad detta kan medföra för elevernas lärande och framtida demokratiska värderingar. LÄS MER