Sökning: "demokratisk kompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden demokratisk kompetens.

  1. 11. “Ibland hade det varit skönt om någon sa ‘gör såhär så blir det jättebra’” : En studie om hur samhällskunskapslärare realiserar demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Hagman Jansson; [2021]
    Nyckelord :arbetsformer; demokrati; demokratisk kompetens; demokratiuppdraget; medborgarfostran; ramfaktorer; samhällskunskap; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Lärare har ett dubbelt uppdrag vilket innefattar kunskapsuppdraget såväl som ett demokratiuppdrag. Historiskt sett har samhällskunskapsämnet varit det medborgarfostrande ämnet och det kan därför argumenteras för att samhällskunskapslärare har en väsentlig roll i att uppfylla skolans demokratiuppdrag. LÄS MER

  2. 12. Trubbel-Tove på utflykt : Ett didaktiskt arbetsmaterial för värdegrundsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Ilesanmi; Malin Román; [2020]
    Nyckelord :Bilderbok; Delaktighet; Demokrati; Dilemman; Förskola; Inflytande; Konflikter; Lärarhandledning; Solidaritet; Värdegrund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för barns begynnande demokratiska lärande då den representerar barnens samhälle. Vårt arbete tar tillvara på den potentialen och syftar till att ge förskollärare ett verktyg för värdegrundsarbete både i barngruppen och personalgruppen. LÄS MER

  3. 13. Utveckling av demokratisk kompetens genom demokratiska arbetsformer i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Hagman Jansson; [2020]
    Nyckelord :demokrati; demokratiska arbetsformer; demokratisk kompetens; medborgarfostran; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för hur demokratiska arbetsformer kan bidra med demokratisk kompetens i samhällskunskapsundervisningen. Detta görs genom att redogöra för vad demokratisk kompetens innebär såväl som vilka demokratiska arbetsformer som används av lärare i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Att bli en aktivt politisk deltagare i samhället via FN-rollspel: En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers uppfattningar av FN-rollspel och aktivt politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Zhong Bergander; [2020]
    Nyckelord :Biesta; Demokrati; Demokratisk kompetens; Demokratimodeller; Deltagardemokrati; FN; Gymnasieskola; Rollspel; Kvalificering; Politiskt deltagande; Samhällskunskap; Socialisation; Subjektifiering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur gymnasieelever upplever att deras demokratiska kompetens, i form av aktivt politiskt deltagande, påverkas genom deltagande i FN-rollspel inom samhällskunskapsundervisningen. Studien vill således utröna på vilket sätt samhällskunskapsundervisningen och FN-rollspel förmår förmedla kunskaper, dels om men även i demokratisk kompetens i form av aktivt politiskt deltagande. LÄS MER

  5. 15. Demokratisk kompetens i det digitala klassrummet: En undersökning om distansutbildningens påverkan på fostran av demokratisk kompetens i bildämnet i grund- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Thea Mickels; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : During the spring of 2020 upper secondary school of Sweden was affected by regulations to stop the spread of SARS-CoV-2, also known as the Corona-virus. Upper secondary school was recommended to start using of distance learning on the 17 of March 2020. Swedish schools were urged to use it for the reminder of the school year. LÄS MER