Sökning: "demokratisk kompetens"
Visar resultat 16 - 20 av 72 uppsatser innehållade orden demokratisk kompetens.
16. Demokratisk kompetens : En kvalitativ studie av gymnasielärares syn på demokratisk kompetens och hur elever med svagare kunskaper också ska kunna uppnå demokratiuppdraget. A qualitative study of Upper Secondary School level teachers' views on democratic competence and how students with weaker knowledge also should be able to achieve the Democratic Mission.
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER
17. En digitaliserad läsundervisning och dess påverkan på läsförståelsen : En litteraturstudie om läsförståelseprocessen till en demokratisk läsare.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie belyser hur digitala läsverktyg kan skapa möjligheter för elevers läsförståelse. I ett digitaliserat samhälle ställs krav på både skola och lärare vid användning av digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER
18. Medborgerlig bildning: En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en undersökning av hur medborgerlig bildning behandlas i läroböcker. I undersökningen analyseras två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Läroboksanalysen görs med hjälp av en pedagogisk textanalys med en teoretisk utgångspunkt i skolans medborgerliga bildningsuppdrag. LÄS MER
19. IKT, ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH LITERACY - en studie av lärares uttryck för begreppen
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Studien undersöker högstadielärares uttryck för etiskt förhållningssätt och literacy i relation till IKT. Studien undersöker även lärares uttryck för etik i relation till etiska värden som beskrivs i läroplanen. LÄS MER
20. Det tillhör att bli osams : En intervjustudie om hur fritidshemmet bidrar till att utbilda demokratiska medborgare
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver sitt uppdrag att utbilda demokratiska medborgare. Denna studie vilar på en kvalitativ forskningsstrategi. Tre olika forkusgruppintervjuer är genomförda med lärare i fritidshem på tre olika skolor. LÄS MER