Sökning: "demokratisk kompetens"
Visar resultat 21 - 25 av 72 uppsatser innehållade orden demokratisk kompetens.
21. Den demokratiska 1-3-skolan – finns den? : En kvalitativ studie om lärares syn på demokrati i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att fördjupa kunskaper om hur lärare i årskurs 1-3 arbetar och tolkar begreppet demokrati. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna visat en förståelse för begreppet demokrati och kan ge exempel på hur de arbetar med demokratiska arbetsformer. LÄS MER
22. Delaktighet och inflytande i förskolan : Förskollärares arbete med att stärka barns demokratiska kompetens
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien lyfter fram förskollärares arbete med att stärka barns demokratiska kompetens med fokus på barns delaktighet och inflytande. Förskolan är en mötesplats, där demokrati skapas såväl här och nu som inför framtiden, tillsammans mellan människor. LÄS MER
23. Förnyelse i kontinuitet : En kyrkorättslig och ecklesiologisk analys av framväxten av Svenska kyrkans kyrkoordnings bestämmelse av församlingens grundläggande uppgift
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kyrko- och missionsstudierSammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att ge ett bidrag till förståelsen av motiven till formuleringen av Kyrkoordningens bestämning av församlingens grundläggande uppgift: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. I två tidsavgränsande delar har församlingens verksamhet och den rättsliga regleringen av dem beskrivits och analyserats utifrån ett antal statliga utredningar och skrivelser. LÄS MER
24. Demokratisk kompetens : En strukturerad litterturöversikt om värderingar och attityder i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en strukturerad litteraturstudie få en bild avolika påverkansfaktorer i demokratiundervisningen inom SO-ämnena utöver lärarens ämnes-kunskap. Dessa påverkansfaktorer har vi specificerat genom frågeställningarna nedan. Frågeställningarna är induktiva (Bryman, 2018, s. LÄS MER
25. Demokratiseringsprocessen i Myanmar : En kvalitativ fallstudie om Myanmars konfliktdrabbade demokratiseringsprocess
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The democratic process in Myanmar has been a troublesome one. Since the democratic wave arrived the country has witnessed an intense conflict which has led to something that the Human Rights Watch has called an ethnic cleansing. LÄS MER