Sökning: "demokratisk kunskapssyn"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden demokratisk kunskapssyn.

  1. 1. Lättlästa texter för alla? : En demokratisk rättighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Spännare; Maria Modd; [2022]
    Nyckelord :lättläst; läsförståelse; läsförståelseprocesser; inferenser; läsbarhet; LIX; PISA; PIRLS; LGR11.;

    Sammanfattning : Denna studie är en mixstudie av kvantitativ forskning med kvalitativa inslag. Studiens syfte är att undersöka hur anpassningar som görs i lättlästa texter/böcker påverkar textens läsbarhet och elevernas läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Läroplanens dramatiska kurva : En dramapedagogisk läsning av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2016]
    Nyckelord :educational drama; curricula; dramapedagogik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : This study investigates what value educational drama is given in the current national curricula for the compulsory school in Sweden, Lgr 11 and how that relates to a similar study of the four previous curricula. The background to the study presents Mia Marie F. LÄS MER

  3. 3. Hur Reggio Emilia filosofin relaterar till Lpfö98 – barnsyn, kunskapssyn och mål för verksamheten

    C-uppsats,

    Författare :Lisa Toveby; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogik; barnsyn; kunskapssyn; Lp;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med arbetet är att med hjälp av litteratur och observationer försökatydliggöra hur man kan arbeta utifrån inspiration från Reggio Emilia och hur Reggio Emiliafilosofin relaterar till läroplanen för den svenska förskolan, Lpfö98.Huvudfrågan i arbetet är; Hur relaterar Reggio Emilias pedagogiska filosofi till Lpfö98?Jag försöker finna svar på frågan genom litteratur och genom två observationer på ReggioEmilia inspirerade förskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ceit Ekdahl; Gosia Helleblad; [2010]
    Nyckelord :lärande; inkludering; internationella skoltester; kunskapssyn; samhällsdeltagande; skolreform; skolutveckling;

    Sammanfattning : ABSTRAKTEkdahl, Ceit & Helleblad, Gosia (2010). Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare? (Sustainable learning for all. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling-Naturvetenskaplig kunskap eller demokratisk kompetens

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Eva Dickner; Nermina Komic; [2008]
    Nyckelord :hållbar utveckling; demokratisk kompetens; kvalitativ kunskapssyn; pluralism;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling behandlas i det här arbetet utifrån ett undervisnings perspektiv. Hur och vad ska man undervisa om för att främja hållbar utveckling? Naturvetenskapliga kunskaper räcker inte för att få en hållbar samhällsutveckling. LÄS MER