Sökning: "demokratisk rättighet"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden demokratisk rättighet.

  1. 1. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Monica Turesson; [2023]
    Nyckelord :Musik; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER

  2. 2. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  3. 3. Skriva är inte min grej

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ljungberg; Sirpa Magnusson; [2022-10-14]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; berättande text; stöttning; elevperspektiv; stavning; studiero;

    Sammanfattning : För att kunna deltaga fullt ut i vårt samhälle idag krävs det att du är skrivkunnig. Det är en demokratisk rättighet för alla, även för de som är i läs- och skrivsvårigheter, trots att skrivandet kan upplevas kämpigt. Skrivandet är en komplex process som innehåller flera moment som behöver befästas. LÄS MER

  4. 4. Lättlästa texter för alla? : En demokratisk rättighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Spännare; Maria Modd; [2022]
    Nyckelord :lättläst; läsförståelse; läsförståelseprocesser; inferenser; läsbarhet; LIX; PISA; PIRLS; LGR11.;

    Sammanfattning : Denna studie är en mixstudie av kvantitativ forskning med kvalitativa inslag. Studiens syfte är att undersöka hur anpassningar som görs i lättlästa texter/böcker påverkar textens läsbarhet och elevernas läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Språket som demokratisk rättighet : Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Lundgren; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; samhällsorienterande ämnen; språklig tillgänglighet; stöd; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lundgren, Caroline (2022). Språket som demokratisk rättighet – Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan. Speciallärarprogrammet. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER