Sökning: "demokratisk representation"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden demokratisk representation.
6. Att vara ’demokratisk’ i det civila samhället : En kritisk studie av skärpta demokrativillkor vid bidragsgivning till civilsamhället
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur problem kring bidragsgivning till civilsamhället framställs i Demokrativillkorsutredningen (SOU 2019:35) om skärpta demokratvillkor. Givet att civilsamhällesforskningen pekar på att det offentliga alltmer knutit civilsamhället närmare till sig är det intressant att studera den förändrade relationen i förhållande till den skärpta bidragsreformen. LÄS MER
7. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER
8. Demokratins reträtt & kvinnlig representation : En studie om demokratins tillbakagångs-effekt gällande andel kvinnliga representanter i nationella parlament
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Med bakgrund av att drygt över ett 20-tal länder haft demokratisk tillbakagång under de senaste två decennierna har syftet med denna studie varit att undersöka demokratins tillbakagångs-effekt på andel kvinnliga representanter i nationella parlament mellan åren 2012 och 2018. Totalt har 157 länder inkluderats i denna studie och dessa länder har analyserats vid tre olika tidpunkter, år 2012, 2016 och 2018. LÄS MER
9. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER
10. En värdegrund för alla Om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lennartsdotter Ward, Jenny (2016). En värdegrund för alla. En intervjustudie om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan (A value system for all. LÄS MER